چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای توسعه و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس، انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- زمینه یابی و با استفاده از تکنیک دلفی بود. جامعه آماری پژوهش صاحب نظران و مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان بودند. بدین منظور تعداد 50 نفر از صاحب نظران آموزش و پرورش و فناوری اطلاعات و ارتباطات و 100 نفر از مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان با روش نمونه گیری هدفمند و تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده عبارت از مصاحبه، پرسش نامه و فهرست وارسی تحلیل محتوا بود. یافته های پژوهش نشان داد که مهم ترین راهکارهای توسعه و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش، به ترتیب عبارت از راهکارهای اداری و ساختاری، آموزشی، انگیزشی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی می باشند.
خلاصه ماشینی:
ارتقا و افزایش توانایی معلمان در زمینه به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات تجهیز مدارس با امکانات و ابزارهای مورد نیاز جهت گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره گیری بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تغییر ساختار آموزش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ایجاد فرصت های یادگیری استفاده ازفناوری اطلاعات به منظور ارتقای کیفیت آموزش و بهبود روش های تدریس کشورهای جهـان بـرای توسـعه و بـه کـارگیری ایـن فنـاوری در مـدارس از شـیوه هـا و راهکارهای متفاوتی استفاده نموده اند.
همچنین بر اساس پژوهش جلالی و عباسی (١٣٨٢)، کشـورهای پیشـتاز در بـه کـارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش برای استفاده از این فناوری در مـدارس ، از شیوه ها و راهکارهای آموزشی استفاده کرده اند.
وزارت آموزش و پرورش به دنبال تجهیز تعدادی از مدارس به این فنـاوری ، درصـدد شناسایی و فراهم سازی زمینه ها و روش های توسعه و کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس شد، تا بستر مناسبی برای دانش آمـوزان و معلمـان در عرصـه فنـاوری اطلاعـات و ارتباطات فراهم نماید.
این پرسش نامه بر اساس پژوهش های پیسکوریج و سـاندرز (١٩٩٨)، آلفاسی (٢٠٠٠)، کرامارکی (٢٠٠٠)، جلالی و عباسی (١٣٨٢)، امـام جمعـه (١٣٨٢)، یونسـکو (٢٠٠٠) و کتاب لاولس (٢٠٠٣، ترجمه فضلی خانی و فتحی نژاد، ١٣٨٤) ساخته شده است .
یافته های حاصل از پژوهش حاضر با نتایج برخی مطالعـات از جمله پیسکوریج و ساندرز (١٩٩٨)، آلفاسی (٢٠٠٠)، کرامارکی و فلدمن (٢٠٠٠)، جلالی و عباسی (١٣٨٢)، امام جمعه (١٣٨٢) و یونسکو (٢٠٠٠) در زمینه روش ها و راهکارهای توسعه و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هم خوانی داشت .