چکیده:
در این پژوهش تاثیر خودارزیابی مستمر دانشجویان بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی آن ها بررسی شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری آن دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با نمونه گیری در دسترس (38=n) است. به منظور بررسی فرضیه های این پژوهش از پرسشنامه های خودکارآمدی پژوهشی، خودارزیابی و نمره های پایان نیمسال دانشجویان در درس روش پژوهش به منظور اندازه گیری پیشرفت تحصیلی آن ها استفاده شد. میانگین پیش آزمون خودکارآمدی پژوهشی گروه های آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری نداشت؛ در حالی که در پس آزمون تفاوت معناداری بین میانگین این دو گروه مشاهده شد. از طرف دیگر، با وجود انتخاب همگن دو گروه آزمایش و کنترل، تفاوت معناداری بین میانگین نمره پیشرفت تحصیلی این دو گروه در پس آزمون دیده شد. در مجموع خودارزیابی مستمر بر افزایش خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان موثر بوده و بر پیشرفت تحصیلی آن ها نیز تاثیر مثبتی داشته است. توصیه می شود به خودارزیابی مستمر در تدوین و اجرای برنامه های درسی توجه شود.
خلاصه ماشینی:
به منظور بررسي فرضيه هـاي ايـن پژوهش از پرسشنامه هاي خودکارآمدي پژوهشي ، خودارزيابي و نمره هاي پايان نيمسال دانشجويان در درس روش پژوهش به منظـور انـدازه گيـري پيشرفت تحصيلي آن هااستفاده شد.
ليفورد٢و همکاران (٢٠٠٠)تأکيدمي کنند کـه آمـوزش آگاهي هاي فراشناختي ، فراگيران را قادرمي کند،دانش قبلـي خـود را ارزيـابي کننـد، بـر درک مطلب خود نظارت داشته باشند و هنگام مطالعه ، نحوة درک مطلب خودرا اصلاح کنندکه اين عوامل کمک مي کند تا عملکرد تحصيلي فراگيران افزايش يابد(نقل در عربان ، ١٣٨٠).
McDonald & Boud در تعريف معيارهاي ارزيابي ، آموزش طـرزبـه کـارگيري ايـن معيارهـا بـه يادگيرنـدگان ، دادن بازخوردبه آن هادربارة ارزيابي هايشان و سـرانجام کمـک بـه آن هـادر بـه کـاربردن داده هـاي ارزيابي در جهت پيشرفت کارو امور تحصيلي .
self judgment شيوة حصول به اهداف عام و خاص خود تصميم مي گيرند و در نهايت ،يادگيرندگان بـه خـود واکنشي ١ مي رسند،اما آيا خودارزيابي يادگيرندگان رابه نيروي خاص و اعتماد بيشتر در حـين انجام دادن تکليف هدايت مي کند؟و احساس تسلط يادگيرنده را در پيشرفت تحـصيلي ارتقـاء مي دهد؟ در پاسخ به اين سؤال هابايد خودکارآمدي ٢ يادگيرندگان بررسي شود.
اما طبق بررسي هاي انجام شـده در پـژوهش هـاي قبلي مشخص شدکـه در داخـل کـشور پژوهـشي انجـام نـشده اسـت کـه بـه بررسـي تـأثير خودارزيابي مستمر بر خودکارآمدي پژوهشي و پيشرفت تحصيلي فراگيران اقدام کند.
(٥٧٧ :١٣٩٠ اهداف و فرضيه هاي پژوهش بررسي تأثير خودارزيابي مستمر دانشجويان بر خودکارآمدي پژوهشي و پيشرفت تحصيلي آن ها؛ هدف اصلي اين مقاله را تشکيل مي دهد.
Minute math: An action research study of student self-assessment, Educational Studies in Mathematics, 57(2), 213-227.