چکیده:
این پژوهش با هدف پیش بینی آسیب پذیری زنان سرپرست خانواده در برابر استرس بر اساس میزان حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله با استرس و منبع کنترل انجام شد. در این راستا از روش توصیفی - همبستگی استفاده شد. به منظور بررسی سوال های پژوهشی، 250 زن سرپرست خانواده به صورت تصادفی ساده از میان زنان سرپرست خانواده شهر شیراز انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های نشانگان استرس خدایاری فرد، راهبردهای مقابله ای فلکمن و لازاروس، منبع کنترل راتر و حمایت اجتماعی دوک استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش رگرسیون چندگانه در نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای سبک های مقابله ای (گریز- اجتناب، دوری گزینی، رویارویی و جستجوی حمایت اجتماعی) و متغیر حمایت اجتماعی قادر هستند در تعامل با یکدیگر و به طور جدا تغییرات متغیر ملاک (آسیب پذیری در برابر استرس) را به طور معنادار پیش بینی کنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمـده نـشان داد که متغیرهای سبک های مقابله ای (گریز‐ اجتناب ، دوری گزینی ، رویارویی و جستجوی حمایت اجتماعی ) و متغیر حمایـت اجتمـاعی قـادر هـستند در تعامل با یکدیگر و به طور جدا تغییرات متغیر ملاک (آسیب پـذیری در برابـر استرس ) را به طور معنادار پیش بینی کنند.
منـابع مقابله به عنوان اقدامات پیشگیری کننده اجتماعی و روان شناختی هستند که می تواننـد احـساس آسیب پذیری ناشی از استرس را کاهش دهند یا به فرد کمک کننـد تـا در مواجهـه بـا حـوادث استرس زا، نشانه های مرضی کمتری داشته باشد یا این کـه پـس از مواجهـه سـریعا بهبـود یابـد (هادی خامنه ، ١٣٨٥).
از آنجا که هـدف اصلی پژوهش ، پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس بر اساس حمایت اجتماعی ، منبع کنترل و روش های مقابله ای بود و همة متغیرها از مقیاس فاصله ای برخوردار بودند، لذا روش تحلیـل رگرسیون ، مناسب ترین روش برای تحلیل داده ها در نظر گرفته شد.
یافته های پژوهش فرضیة ١: در پیش بینی تغییرات آسیب پذیری در برابر استرس ، متغیرهای حمایت اجتماعی ، منبع کنترل، راهبردهای مقابله ای نقش تفکیکی و ترکیبی تعیین کننده دارند.
A comparison of never-hospitalized and previously hospitalized adolescents: Self-esteem and locus of control Adolescence, Journal & Social psychology, 26, 227-234.
Adolescent self-esteem and locus of control: A longitudinal study of gender and age differences.