چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سبک های تفکر با خلاقیت در دانشجویان انجام شد. این پژوهش در قالب یک طرح توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور مرکز تهران در سال تحصیلی 1389-1390 است که تعداد کل آن ها در حدود 139000 نفر بود. از این تعداد 53 درصد دختر و 47 درصد پسر بودند. پس از تعیین حجم نمونه به روش کوکران نمونه ای به حجم 300 آزمودنی ( 160دختر و 140 پسر) به شیوه نمونه گیری خوشه ای طبقه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سبک های تفکر استرنبرگ- واگنر و خلاقیت تورنس و برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، ضریب همبستگی و مدل آماری رگرسیون گام به گام استفاده شد. تحلیل داده ها رابطه مثبت بین سبک های تفکر قانونی، قضایی، درونی و آزادمنشی با خلاقیت و رابطه منفی بین سبک های تفکر تک سالاری، سلسله مراتبی و کلی با خلاقیت را نشان داد. از بین متغیر سبک های تفکر این 7 سبک در پیش بینی خلاقیت دانشجویان سهیم بودند. در نتیجه می توان گفت سبک های تفکر با خلاقیت همبستگی دارد و باید در مطالعات علمی و تدابیر آموزشی به آن توجه شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی پژوهش های مرتبط بـاخلاقیـت نـشان می دهد که عوامل شناختی از جمله سبک های تفکر برخلاقیت تأثیر دارد، اما سبک هـای تفکـر ارائه شده در نظریه ها متفاوت است این که کدام سبک باخلاقیت رابطة مثبت یـا منفـی داشـته 1.
عـلاوه بـر ایـن پژوهش های پیشین میزان متفاوتی از همبستگی را نشان داده و همین مورد را دلیلـی بـر لـزوم پژوهش در جوامع مختلف و بررسی همبستگی و علل آن دانسته اند(استرنبرگ ١٩٩٨ونظری فر و همکاران ١٣٨٩) از آن جا که پژوهـشی در زمینـة تفـاوت بـین ایـن متغیرهـا در گـروه هـای دانشجویی ، به ویژه دانشجویانی که به شیوة غیر حضوری و نیمه حضوری آموزش می بیننـد از جمله دانشجویان دانشگاه پیام نور، در ارتباط با کارکرد هر کدام از سبک های تفکر و رابطـه آن با خلاقیت به درستی انجام نشده است پژوهش حاضر انجام شد.
Wechsler جدول۱:بررسی خطی بودن توزیع متغیرهای مرتبط با سبک های تفکر وخلاقیت متغیر مجموع مجذورات میزان F سطح معناداری قانونی ۵۷۲۴۸/۰۵ ۱/۰۹ ۰/۰۰۱ اجرایی ۵۸۴۵۵/۲۹ ۱/۰۴ ۰/۰۰۱ قضایی ۶۰۲۸۷/۹۰ ۱/۵۰ ۰/۰۰۱ تک سالاری ۵۶۰۳۴/۲۸ ۷۸۳/۸۲ ۰/۰۰۱ سلسله مراتبی ۲۶۶۱۸/۸۸ ۱۶۹/۳۸ ۰/۰۰۱ گروه سالاری ۱۲۶۷/۶۰ ۵/۰۸ ۰/۰۲۵ هرج و مرج سالاری ۲۷۴۲۷/۱۹ ۱۹۵/۶۶ ۰/۰۰۱ کلی ۴۳۸۰۰/۰۶۱ ۵۵۵۵/۹۲۳ ۰/۰۰۱ جزئی ۵۴۸۰۲/۸۳ ۷۸۴/۵۴ ۰/۰۰۱ درونی ۴۸۶۷۱/۲۷ ۵۳۸/۱۰ ۰/۰۰۱ بیرونی ۴۸۶۷۱/۲۷ ۵۳۸/۱۰ ۰/۰۰۱ آزادمنشی ۵۷۳۴۸/۲۶ ۸۸۵/۷۰ ۰/۰۰۱ محافظه کاری ۴۳۲۸۲/۶۵ ۴۸۴/۵۵ ۰/۰۰۱ همان طور که داده های جدول١ نشان می دهد سطح معنـاداری بـه دسـت آمـده از اجـرای آزمون از٠٥/٠کمتر است .
همسو بودن قسمت اعظم این یافتـه هـا بـا پژوهش حاضر نشان دهندة رابطة تعدادی از سبک های تفکر با خلاقیت است .
Thinking Styles, New York: Cambridge university press.