چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های هویت با معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود. این پژوهش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1388-89 بودند. به این منظور از میان دانشجویان دانشگاه تبریز به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 200 نفر(100 دختر و 100 پسر) به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه سبک هویت برزونسکی و پرسش نامه معنی زندگی صالحی استفاده شد. داده ها نیز به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه (گام به گام) و آزمون t تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که معنای زندگی با سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری رابطه مثبت معنادار و با سبک هویت سردرگم/ اجتنابی رابطه منفی معنادار دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، سبک های هویت اطلاعاتی و سردرگم/ اجتنابی26 % از واریانس معنای زندگی را تبیین می کنند. علاوه بر این تحلیل داده ها حاکی از آن است که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر معنای زندگی و سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین، افرادی که دیدگاه و باور روشنی درباره هویت خود دارند، در زندگی برای خود اهداف معینی را انتخاب کرده و معنایی برای زندگی خود قائل هستند.
خلاصه ماشینی:
عـلاوه بـر این تحلیل داده ها حاکی از آن است که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیر معنای زندگی و سبک های هویـت اطلاعـاتی و هنجـاری تفـاوت معنـاداری وجود دارد.
کلید واژه سبک های هویت ، سبک هویت اطلاعاتی ، سـبک هویـت هنجـاری ، سـبک هویت سردرگم /اجتنابی ، معنای زندگی ، دانشجویان ، دانشگاه تبریز ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *نویسنده مسئول: کارشناسی ارشد روانشناسی ، گروه روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانـشناسی ، دانـشگاه تبریز Jafar.
داشتن معنا در زندگی مسأله ای است که اهمیت فراوانی دارد و در دورة دانشجویی نیـز بـا توجه به مسائل ومشکلات خاص این دوره اهمیت بیـشتری پیـداکـرده و بـر سـبک زنـدگی دانشجویان تأثیرمی گذارد، اما دراین میان سبک هویتی فرد یکـی ازمتغیرهـایی اسـت کـه بـر معنای زندگی تأثیر دارد ومی تواند در مثبت نگری فرد به زندگی نقشی مهم داشته باشد.
همچنین با توجه به اهمیت کاربردی رابطة بـین سـبک هـای هویـت بـا معنای زندگی و از سویی برای دستیابی به شناخت بیشتر از دانشجویان درایـن دومتغیـرو بـا نگرش به این که تاکنون پژوهش های اندکی در این زمینه انجام شده است .
این پژوهش با هدف بررسی رابطة سبک های هویت با معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شد.
این نتایج همچنین نشان می دهد که بین سبک هویت سردرگم /اجتنابی بـا معنـای زنـدگی رابطة منفی معنادار وجود دارد.
نتایج پژوهش همچنین نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی و اجتنابی مـی تواننـد واریـانس معنای زندگی را پیش بینی کند.