چکیده:
این مقاله به ارائه مدلی برای برونسپاری خدمات وارانتی محصولات تولیدی پرداخته است. در فاز اول مدل پیشنهادی، که از دو مرحله تشکیل شده؛ هنگامیکه محصول معیوبی برای تعمیر ارجاع می گردد، ابتدا با استفاده از روش پرومتی(PROMETHEE) شروع به رتبه بندی پیمانکاران طرف قرارداد نموده و در فاز بعدی با استفاده از برنامه ریزی خطی چندهدفه نسبت به تخصیص و ارسال محصول معیوب جهت انجام خدمات مورد نیاز اقدام می شود. هدف اصلی در این مسئله کمینه کردن هزینه های انجام تعمیر و همچنین بیشینه کردن رضایت مشتریان بوده که این امر با استفاده از برنامه ریزی خطی صفر و یک چندهدفه و با تکیه بر اولویت های تعیین شده محقق می شود. به عنوان یک نتیجه، باکاهش زمان انتظار برای تعمیر محصول یا کاهش فواصل در ارسال محصول برای تعمیر ، میتوان افزایشی برای رضایت مشری را متوقع بود.
خلاصه ماشینی:
"ابتدا با استفاده از روش پرومتی3شروع به رتبهبندی پیمانکاران طرف قرارداد میشود و در بخش بعدی با استفاده از برنامهریزی خطی چند هدفه نسبت به تخصیص و ارسال محصول معیوب برای انجام خدمات مورد نیاز اقدام می- شود.
IB} واژههای کلیدی: {VKبرونسپاری،وارانتی،پرومتی،برنامهریزی خطیVK} (1) ytnarraW (2) )MDCM(gnikaM noisiceD airetirC itluM (*)نویسنده مسئول-دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تهران (**)کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران (***)کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران (3) tnemhcirnE rof doHTEM noitazinagrO gniknaR ecnereferP )EEHTEMORP(noitaulavE مقدمه شرکتی را مورد مطالعه قرار دادهایم که قصد دارد خدمات وارانتی محصولات تولیدی خود را به چندین پیمانکار واگذار کند.
این مسأله موقعی به وجود میآید که تولید کننده با چندین پیمانکار قراداد دارد و میخواهد کالای تولیدی جهت خدمات وارانتی را بگونهای تخصیص دهد که با کمترین هزینهی ممکن،دیگر اهداف مورد نظر خود را نیز تأمین نماید(پال،2007:97).
بنابراین مدلی که در اینجا پیشنهاد شده این است که هر خریدار در هنگام بروز مشکل با شرکت تولید کننده(فروشنده)ارتباط برقرار کند و شرکت نیز با توجه به ظرفیت موجود هر پیمانکار،مشتری را به یک پیمانکار ارجاع نماید بهطوری که مشتری با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن،خدمت مورد نظر خود را دریافت کند.
در نهایت یک مدل ترکیبی با استفاده از روش پرومتی و برنامهریزی خطی صفر و یک با سه تابع هدف برای حل مسأله ارائه گردید که با استفاده از آن در مرحلهی اول،برترین پیمانکاران(در هنگام مراجعهی محصول معیوب)انتخاب شده،سپس با استفاده از اولویتهای بهدست آمده و همچنین دیگر اهداف که حداقل کردن هزینههای تعمیر و بیشینه نمودن میزان رضایت مشتریان بوده،محدودیتهای موجود مد نظر قرار گرفته و جواب بهینه برای اختصاص محصول معیوب به پیمانکاران(تعمیرکاران)بهدست آمده است."