خلاصه ماشینی:
"نصر در بحث از مفهوم عالم خیال و خیال منفصل در حکمت متعالیه و شرح دیدگاههای صدر الدین شیرازی در این رابطه،مشخص میکند که اگرچه فیلسوفان و عارفان مسلمان هنر و آفرینش هنری را منحیث هو بررسی نکردهاند،جهانبینی آنان میتواند ما را در گام برداشتن به سوی بنیانگذاری یک زیباشناسی ایرانی-اسلامی راهبر شود.
اغلب متصخصان فلسفهی اسلامی و از جمله سید حسین نصر بر این باورند که برای تحقیق در جوانب مختلف آراء فیلسوفان مسلمان دربارهی پدیدهی هنر باید متون و رسالات متعددی را مورد مطالعه قرار داد؛زیرا زیباشناسی به طور مجزا و مستقل مورد توجه این فیلسوفان قرار نگرفته است.
در واقع نشانههایی به چشم میخورد از این که میان رویکرد ابن عربی به عالم خیال و حقایق معاد و برخی از بزرگترین آثار هنر اسلامی مانند تاج محل در هند رابطهای مستقیم وجود دارد(نگاه کنید به موریس،1995)."