چکیده:
نیازهای ویژه به صورت اختلالات رفتاری- روانی، نارساییهای یادگیری و ناتوانیهای جسمانی بر فرایند آموزش دانشآموزان اثر دارند. هدف از اجرای این پژوهش، تعیین اثربخشی معلمان کلاسهای عادی بر فرایند آموزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه و عوامل مؤثر بر آن میباشد. این پژوهش با رویکرد کیفی ، با استفاده از مصاحبههای بحث گروهی متمرکز با 10 معلم، 10 دانشآموز با نیازهای ویژه و 8 نفر از والدین کودکان با نیازهای ویژه انجام شده است. روش نمونهگیری مبتنی بر هدف تا رسیدن به اشباع دادهها بوده است. مصاحبهها ضبط و نوشته شده و سپس تجزیه و تحلیل شده اند. تجزیه و تحلیل دادهها منجر به ظهور مفاهیمی از اوصاف اثربخشی معلم چون اثرگذار ابدی، امنیت دهنده، تغییر دهنده مسیر زندگی شد. به عنوان عوامل تأثیرگذار سه عامل: الف- شناخت کامل معلم از نقشهای خود در رابطه با این دانش آموزان ب- شناخت معلم از نیازهای ویژه دانشآموزان ج- درک موقعیت مناسب، نیز در فرایند آموزش این دانشآموزان تعیین گردید. یکی از بهترین حمایتها از آموزش همگانی و پاسخ دهی به نیازهای ویژه رو به گسترش دانش آموزان، حمایت از معلمان کلاسهای عادی و تقویت آنان به عنوان یک عنصر مهم در فرایند آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه جهت مدیریت بر سه عامل تأثیرگذار ذکر شده بر آن میباشد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر با توجه به شیوع بالای اختلالات رفتاری- روانی، نارساییهای یادگیری- خواندن و نیز ناتوانیهای جسمی- تکاملی و نیز جایگاه معلمان در فرایند آموزش، مفاهیمی جدید از اثربخشی معلمان و عوامل مؤثر بر آن در فرایند آموزشی این دانشآموزان ارائه میدهد تا بدین طریق در جهت عملی شدن اهداف آموزش همگانی و تبیین دگرگونیهای لازم در مدارس عادی و ارتقاء آنها و ایجاد توانمندی در معلمان برای بهبود فرایند آموزش همه کودکان بهخصوص کودکان با نیازهای ویژه گام بردارد.
(هسی 2005، گرانهایم 2004) با توجه به اینکه در پژوهش حاضر سعی داریم مفهومی جدید از اثربخشی معلمان کلاسهای عادی و عوامل مؤثر بر آن در فرایند آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه را ارائه دهیم، لذا بهترین روشی که بتواند پژوهشگر را در دستیابی به این هدف کمک نماید، روش کیفی به سبک تئوری پایهای میباشد که در این پژوهش مورد تأکید و استفاده قرار گرفته است.
یافتههای پژوهش حاضر اعلام میدارد که علاوه بر تأثیر نگرش معلمان کلاسهای عادی در امر آموزش همگانی (پژوهشهای فوق) آنچه که میتواند موجب پیشرفت و توفیق فرایند آموزش این دانشآموزان شود، مدیریتی است که معلم بر عوامل مؤثر در فرایند آموزش انجام میدهد که براساس یافتههای این پژوهش عوامل مؤثر در اثربخشی عملکرد معلم شامل موارد زیر میباشد: الف- شناخت کامل معلم از نقشهای خود در رابطه با دانشآموزان با نیازهای ویژه ب- شناخت معلم از نیازهای فردی دانشآموزان ج- درک موقعیت مناسب مدیریت هدفمند معلم بر این سه عامل و ارتباطات متقابل آنها بر یکدیگر میتواند ضامن پیشرفت دانشآموزان با نیازهای ویژه در فرایند آموزش در کلاسهای عادی باشد و امر یکپارچهسازی آموزش همگانی را هموار سازد."