چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان شیوع انواع زورگویی در مدارس راهنمایی از دیدگاه دبیران بود. تعداد 416 نفر از دبیران شاغل در این بخش (200 نفر دبیر مرد و 216 نفر دبیر زن) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و در نظر سنجی شرکت کردند. برای سنجش میزان انواع زورگویی از پرسشنامه 15 گویهای محقق ساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بالاترین میزان وقوع زورگویی در پسران، به ترتیب برای لقب دادن (43 درصد)، مسخره کردن (42 درصد)، فحش دادن (36 درصد) و لگد زدن (34 درصد) میباشد. در دختران نیز بالاترین میزان زورگویی متعلق به مسخره کردن دیگران بود (9/26 درصد). در مقایسهی بین پسران و دختران، مشخص شد که پسران در اکثریت انواع زورگویی، به جز شایعه پراکنی، محروم کردن دیگران از حضور در گروه و به هم زدن دوستیها، تفاوت معناداری با دختران دارند. بر این اساس، پسران بیش از دختران انواع زورگوییهای مربوط به طبقهبندیهای سه گانه را مرتکب میشوند. از آنجایی که این پژوهش نشان میدهد که انواع زورگویی به ویژه زورگوییهای کلامی در مدارس راهنمایی شایع است. مدارس باید از طریق اجرای برنامههای ضد زورگویی، میزان آن را کاهش دهند.
خلاصه ماشینی:
"اوندهایم و سوند 10 (2010) در نمونهای از دانشآموزان Bently & Li Solberg & Olweus Stephenson & Smith Espelage & Holt Fekkes, Pijpers, & Verloove-Vanhorick Nation, Vino, Perkins, & Santinello Joffre-Velazquez, Garcia-Maldonado, Saldivar-Gonzalez, Martinez-Perales, Lin-Ochoa, Quintanar-Martinez, S.
جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دبیران مقطع راهنمایی شهرستان یزد می باشند که در سال تحصیلی 90-1389 در 63 مدرسه پسرانه و 65 مدرسه دخترانه Piotrowski & Hoot James, Lawlor, Courtney, Flynn, Henry & Murphy Siann, Callaghan, Lockhart, & Rawson مشغول به تدریس بودند.
اگرچه، رفتارهای دیگر در دختران تا بدین اندازه بالا نیست ولی انجام این رفتارها حتی در مقیاس 10 تا 30 درصد، نشان دهندهی گستردگی شیوع زورگویی است و این، زنگ خطری است که مدارس ما باید به آن توجه کنند چرا که زورگویی در هر شکلی، اثرات مخرب تحصیلی و روان شناختی متعددی دارد که پژوهشهای بسیاری آن را مورد تأیید قرار داده اند.
البته، مدرسه موظف است شرایطی را فراهم آورد Arseneault, Walsh, Trzesniewski, Newcombe, Caspi, & Moffitt school-wide anti-bullying interventions for studends dillon & lash anti-bulling program bystanders که در آن، دانشآموزانی که به گزارش وقایع زورگویی اقدام میکنند، از سوی زورگویان تهدید نشوند یا مورد مقابله به مثل قرار نگیرند (دیلون و لش، 2005)."