چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تحلیلی برنامه آموزشی آزمایشی دوره آموزش مجازی دانشکده علوم حدیث شهر ری می باشد تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی -تحلیلی است. سوال اساسی آن عبارت بود از: اهداف جزئی، محتوای نوشتاری، سازماندهی محتوای، طراحی صفحات وب، دستور زبان و آیین نگارش، روش ها و فعالیت های یاددهی - یادگیری و روش های ارزشیابی دروس برنامه آموزشی دوره آموزش مجازی از چه میزان مطلوبیتی برخوردارند؟ جامعه آماری، شامل کلیه جلسات دروس ارائه شده و نمونه آماری شامل نیمی از جلسات دروس ارائه شده در دوره آزمایشی آموزش مجازی دانشکده در سال 1384 می باشد. برای جمع آوری داده ها از چک لیست محقق ساخته استفاده شده است. روایی و محتوایی ابزار به تایید صاحب نظران حوزه آموزش مجازی و موضوعی رسید و پایایی آن بر اساس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، 86% بدست آمد. داده های جمع آوری شده، با استفاده از شاخص های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس نتایج بدست آمده، در درس روش تحقیق: محتوای نوشتاری، سازماندهی محتوا، دستور زبان و آیین نگارش در حد مطلوب، و هدف های آموزشی، طراحی صفحات وب، و فعالیت ها و روش های یاددهی- یادگیری نسبتا مطلوب می باشند. در درس تاریخ حدیث شیعه: محتوای نوشتاری، سازماندهی محتوا، دستور زبان آیین نگارش، در حد مطلوب، طراحی صفحات وب، فعالیت ها و روش های یاددهی- یادگیری نسبتا مطلوب و هدف های آموزشی نامطلوب می باشند. در درس صرف عربی (1): محتوای نوشتاری، سازماندهی محتوا، دستور زبان و آیین نگارش و روش های ارزشیابی در حد مطلوب، هدف های آموزشی، طراحی صفحات وب، و فعالیت ها و روش های یاددهی- یادگیری نسبتا مطلوب می باشند.
The purpose of this study was to conduct an analytical study of an experimental E-Learning course at the Hadith Sciences College. It was intended to provide answers to some questions regarding the set objectives، content، organization of the content، web page design، teaching and learning methods and activities، and evaluation methods of the E-Learning course at this college and to assess how satisfactory they are. Three lessons were selected as the sample using a purposive method of sampling. Employing a checklist prepared by the authors of the present study and taking advantage of the available literature، components of the E-learning course were assessed and evaluated. Through adopting predetermined analytical and descriptive statistical methods، it was found that the E-Learning course at the Hadith Sciences College is a relatively desirable program. The findings which may have some implications in ELearning courses are discussed fully in this paper.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق سؤال اول: اهداف جزئي دروس برنامه آموزشي دوره آموزش مجازي از چه ميزان مطلوبيتي برخوردارند؟ جدول (٢) نمرات داده شده به اهداف آموزشي به تفکيک درس ها معيارها معيار معيار معيار معيار معيار معيار فراواني ميانگين درس ها اول دوم سوم چهارم پنجم ششم روش تحقيق 2/55 2/77 2/44 3/22 4/55 5/00 8 3/40 تاريخ حديث شيعه ٢/٤٤ ٢/٧٧ ٢/٠٠ ١/١١ ١/٣٣ ١/٧٧ 9 1/90 صرف عربي (١) 2/87 2/06 2/25 3/18 5/00 4/75 16 3/35 معيار اول: هدف هاي هر درس به طور کامل با هـدف هـاي کلـي برنامـه آموزشـي متناسب ميباشند.
سؤال چهارم- دستور زبان و آيين نگارش بکار رفتـه در دروس برنامـه آموزشـي دوره آموزش مجازي از چه ميزان مطلوبيتي برخوردار است ؟ جدول (٥) نمرات داده شده به رعايت دستور زبان و آيين نگارش در برنامه آموزشي به تفکيک درس ها معيارها معيار معيار معيار معيار معيار معيار معيار فراواني ميانگين درس ها اول دوم سوم چهارم پنجم ششم هفتم روش تحقيق 3/77 4/88 4/66 4/77 3/55 3/33 4/11 8 4/15 تاريخ حديث شيعه ٤/٠٠ ٣/٢٢ ٣/٢٢ ٤/٧٧ ٤/٧٧ ٤/٨٨ ٤/٢٢ 9 4/15 صرف عربي (١) ٤/١٨ ٤/٣٣ ٣/٨٧ ٥/٠٠ ٥/٠٠ ٤/٨٧ ٤/٣٧ ١٦ 4/38 معيار اول: اصطلاحات و کلمات ضروري به صورت مستمر و پـي درپـي در مـتن مورد استفاده قرار ميگيرند.