چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بازسازی نهایی رساله برای دانشجویان دوره دکتری با نگاهی آسیب شناسانه و ارائه یک نظریه زمینه ای است. پژوهش از نوع کیفی و از روش مردم نگاری استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دوره دکتری دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی می باشد و نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، (تعداد 15 دانشجوی دوره دکتری که در مراحل مختلف تدوین رساله دکتری بودند) تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری از یافته های تحقیق از «نظریه زمینه ای» استفاده شده است، به عبارت دیگر در این پژوهش به جای آزمون نظریه و تایید یا رد آن، به ارائه نظریه به صورت محدود پرداخته شده است. یافته های اصلی این پژوهش، با استفاده از نظریه زمینه ای شامل مقوله هایی همچون رفع تکلیف، اشتغال، فارغ التحصیلی، مشکلات اجرایی، مشکلات مربوط به استاد، کمبود منابع علمی، مشکلات مالی و زمان می باشد که می توان تمامی مقوله ها را زیر مقوله «فارغ التحصیلی» قرار داد. به عبارت دیگر دانش آموختگی «مقوله هسته» در این نظریه زمینه ای می باشد که با استفاده از این مقوله ها، مدل پارادایمی ارائه شده است.
The aim of this study was to reconstruct the concept of doctoral thesis for Ph.D. students of Psychology and Educational Sciences، at Allameh Tabataba’i University، Tehran، through adopting an interpretationist approach and using a pathological perspective. In conducting this study a qualitative approach and an ethnographic methodology were used. In addition to open and deep interviewing techniques، participatory observation was used in collecting the data. The sampling method used in this study was purposive sampling and by using theoretical saturation index، 15 Ph.D. students from the faculty of Psychology and Educational Sciences of Allameh Tabataba’i University who were at various stages of developing their thesis were selected. The participants' attitude toward and their perspectives on thesis and its various dimensions were studied. In order to analyze the collected data and reach a conclusion، grounded theory was used. In other words، instead of testing a theory and confirming or rejecting it a theory was presented in brief. The Main findings of this study obtained through grounded theory، include categories such as shirking responsibilities، employment، graduation، administrative problems، problems related to the professors، financial and time difficulties، and insufficient scientific resources. All these categories can be considered as subcategories of the 'graduation' category. In other words، graduation in this grounded theory served as the 'core category'. Furthermore، using these categories، a paradigmatic model is presented.
خلاصه ماشینی:
اين گونه پژوهش ها، سعي ميکنند با استفاده از اعداد و کاربرد آمار توصيفي و استنباطي به توصيف و آزمون فرضيه جهت شناخت موانع و مشکلات ، روش تحقيق ، ابزارها، مراحل و نتايج ، محصولات و بروندادهاي پژوهش ها، يعني پايان نامه ها، گزارشات پژوهشي و يا مقالات علمي بپردازند که ميتوان از جمله به تحقيقات نيلي و همکاران (١٣٨٦)، غفوري و همکاران (١٣٨٦)، حري (١٣٨١)، صادقي (١٣٨٠)، خسروي (١٣٧٨)، مظلوميان (١٣٧٦)، رئيسي جعفرآبادي (١٣٧٦)، صادقي (١٣٧٦) و محمدي (١٣٧٤) اشاره کرد.
روش تحقيق روش شناسي تحقيق حاضر از نوع کيفي است ؛ يعني پژوهشگر سعي ميکند به صورت مطالعه ميداني و مشارکت در فرآيندهاي اجتماعي مربوط به انجام پژوهش به درک و فهم معناي رساله براي دانشجويان دوره دکتري نائل گردد که براي رسيدن به اين مهم ، در مرحله عمليات تحقيق و براي گردآوري داده ها و اطلاعات ، از روش قوم نگاري و براي تجزيه و تحليل داده ها از روش نظريه زمينه اي، استفاده شده است .
جامعه ، روش و فرآيند نمونه گيري جامعه آماري اين پژوهش ، شامل دانشجويان دوره دکتري دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي تهران است که در سال ١٣٨٨ در يکي از مراحل انجام رساله دکتري خود ميباشند و در يکي از مراحل انجام رساله خود، اعم از مراحل مقدماتي يا مراحل پاياني ميباشند، ميشود.
يافته هاي پژوهش همانطور که قبلا بيان شد، اين پژوهش با هدف شناخت درک و تفسير دانشجويان دکتري از فرايند جاري رساله هايشان با توجه به مسايل و مشکلات و آسيب هايي که آنها را تهديد ميکند به منظور ارائه يک نظريه زمينه اي، انجام شده است .