چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه رفتار شهروندی کارکنان با رضایتمندی و وفاداری دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد رشت با در نظر گرفتن نقش میانجی کیفیت خدمات ادراک شده بود. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد رشت به تعداد 2000 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده وبر طبق فرمول کوکران تعداد 322 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بود. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 86/0 برآورد شد و روایی سوالهای پرسشنامه به شیوه محتوایی مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Lisrel 8.80 به روش مدلسازی معادلات ساختاری و SPSS19 بهمنظور سنجش آمار توصیفی پژوهش بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین رفتار شهروندی کارکنان و کیفیت خدمات ادراکشده از سوی دانشجویان و درنتیجه رضایت و وفاداری دانشجویان دانشگاه پیام نور رشت رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. از اینرو، پیشنهاد میشود که مدیران و روسای دانشگاه در جهت کمک به بهبود و ارتقای رفتارهای فرانقشی که یکی از راههای افزایش اثربخشی سازمان است، گام بردارند.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه رفتار شهروندي کارکنان و رضايت مندي و وفاداري دانشجويان : نقش ميانجي کيفيت خدمات ادراک شده (مورد مطالعه : دانشگاه پيام نور رشت ) Investigating the Relationship between Staff Citizenship Behavior and Satisfaction and Loyalty among Students at Payame Noor University in Rasht: The Intermediary Function of Perceived Services تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/٠٥/٠٣ سيد حامد هاشمي* احسان اکرادي** مهرداد گودرزوند چگيني*** مينو يوسفي **** هدف از اجراي اين پژوهش ، بررسي رابطه رفتار شهروندي کارکنان با رضايتمندي و وفاداري دانشجويان دانشگاه پيام نور واحد رشت با در نظر گرفتن نقش ميانجي کيفيت خدمات ادراک شده بود.
يافته هاي پژوهش نشان داد که بين رفتار شهروندي کارکنان و کيفيت خدمات ادراک شده از سوي دانشجويان و درنتيجه رضايت و وفاداري دانشجويان دانشگاه پيام نور رشت رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
با توجه به توضيحات فوق ، در پژوهش حاضر اين موضوع بررسي ميشود که آيا رفتار شهروندي سازماني کارکنان دانشگاه پيام نور از طريق کيفيت خدمات ادراک شده بر رضايت و وفاداري دانشجويان دانشگاه پيام نور شهر رشت تأثيرگذار است ؟ مباني نظري و پيشينه پژوهش مفهوم رفتار شهروندي سازماني ٢ اولين بار توسط باتمن و ارگان در اوايل دهه ١٩٨٠ ميلادي به دنياي علم ارائه شده و تحقيقات اوليه اي که در زمينه رفتار شهروندي سازماني انجام گرفت ، بيشتر براي شناسايي مسئوليت ها يا رفتارهايي بود که کارکنان در سازمان داشتند ولي اغلب ناديده گرفته ميشدند.
فرضيه هاي فرعي ١ بين رفتار شهروندي سازماني کارکنان و کيفيت خدمات ادراک شده توسط دانشجويان دانشگاه پيام نور رشت رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.