خلاصة:
چگونگی سنجش فراگیران و تعیین محتویات مطالب از فعالیت های ضروری فرایندهای آموزش الکترونیکی می باشد. این فعالیت ها توسط استاد یا آموزشیار انجام می پذیرد و روشهای ارزیابی دانشجویان، نظیر برگزاری آزمونهای برخط یا واگذاری تکالیف مدتدار به آنها تعیین می شوند. در صورتی که برگزارکنندگان بتوانند از میزان تاثیر هر فعالیت در کیفیت یادگیری فراگیران آگاهی پیدا کنند، ضمن صرفه جویی قابل توجه در وقت و منابع ذینفعان دورهها، باعث انتقال مطالب مفیدتر و سنجش واقعی تر دانشجویان و درنهایت بهبود آموزشالکترونیکی خواهد شد. در این مقاله نخست با روشهای فاقد ناظر دادهکاوی به خوشه بندی و توصیف وضـعیت موجـود فراگیـران پرداخته و به کمک قاعدهکاوی، قواعد نهفته در دادههای آمـوزش الکترونیکـی را اسـتخراج و محتواهـای مـوثر در نتیجه مطلوب فراگیران را کشف می کنیم ، سپس با روشهای باناظر به پـیش بینـی نتـایج دورههـا مـی پـردازیم . از این رو با بهرهگیری از دادههای واقعی فعالیت های یـک درس الکترونیکـی ارائـه شـده و بـا طراحـی چهـار روش مختلف برای نمونه برداری دادهها و آموزش سیستم بـا دو درخـت DT و WJ٤٨، پـیش بینـی هـا اجـرا شـدند و روشها با نرخ دقت ٩٢/٨٦ درصـد اعتبارسـنجی شـدند. در اینجـا نشـان دادهایـم کـه اسـلوبهـای ایـن مطالعـه می توانند به استاد درس برای شناخت بهتر فراگیران و تاثیر فعالیت های آموزشی خواسـته شـده از آنـان نظیـر- توصیف ویژگی های فراگیران برپایـه کشـف الگوهـای نهفتـه در نمـرههـای اکتسـابی آنـان کمـک نماینـد. تعیـین فعالیت های موثرتر یادگیری و تصمیم گیری درباره شاخص های سنجش واقعی تر فراگیران از مزیـت هـای مهمـی است که روشهای فناورانه این مطالعه برای بهبود مدیریت دورههای یادگیری الکترونیکی فراهم می کنند.
Determining how to assess learners and contents of e-learning are essential activities in its processes. These activities are conducted by a professor or teaching assistant and they determine student assessment methods، such as holding an online test or periodic homework assignment. if the organizers can be aware of the effectiveness of each activity in the quality of learning،then besides saving considerable time and resources to stakeholders courses، which transfer the content useful and realistic assessment of students and will ultimately improve e-learning.
In this paper، first we use unsupervised techniques of data mining for clustering and describe the present status of learners، and extract hidden rules in e-learning data using rule mining and will discover the effective contents in desired results. Next، using supervised methods we predict results of courses. Using real data of an electronic course provided and with designing four different methods for data sampling and training system، predictions were performed and the methods were validated with an accuracy rate of 92.86%.
We have shown that the methods of this study can help teachers for a better understanding of learners and impact of such training activities required، such as describe characteristics of learners based on the discovery of hidden patterns in the scores of their acquired and determine the most effective learning activities and decide about real measures of learners.
ملخص الجهاز:
یک تفاوت اصلی بین محیط سنتی کلاسهای رو در رو با آموزش مبتنی بر وب - که با عنوان «سیستم مدیریت آموزشی » (LMS)٤ شناخته می شود- در دادههای قابل حصول از هر کدام می باشد؛ کلاسهای سنتی به طور صرف شامل اطلاعاتی درباره حضور دانشجو، اهداف آموزشی دوره و دادههای حیطه انفرادی هستند در حالی که در LMS، اطلاعات قابل حصول 5 بیشتری وجود دارند، زیرا تمامی عملکرد دانشجویان در این سیستم ها در فایل های ثبتی و پایگاههای داده ذخیره می شوند و به وسیله دادهکاوی روی دادهها یا کشف دانش از پایگاههای داده (KDD)٦ می توان به الگوهای مؤثر و موجود درآنها پی برد [٤].
درخت حاصل در مرحله آموزش به صورت شکل ٦ می باشد و ملاحظه می شود که در این درخت ، نقش کوئیز ١ بعد از فعالیت های S٢ و S١ تعیین کننده است : / شکل ٦ درخت تصمیم مربوط به موارد نمونه برداری با شکل ٦ درخت تصمیم مربوط به موارد نمونه برداری با ASS 29Accuracy ate 30Absolute tratified ampling ٥-٢-٣- آموزش سیستم با درخت تصمیم وکا برای آنکه بتوان پیش بینی واقع بینانه تری داشت ، باید به یکی از معیارهای منطقی بودن روش توجه داشت که لزوم تأیید نظر خبرگان فن درباره درختهای تصمیم مرحله ی آموزش سیستم می باشد.
, "Mining log data for the analysis of learners’ behavior in web-based learning management systems", Springer-Verlag.