خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی نرم افزار کمک آموزشی بر انگیزه پیشرفت و خلاقیت دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در درس زبان عربی، با روش نیمه تجربی(طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) انجام شد. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان آسیب دیده شنوایی دوره راهنمایی استان مازندران در سال 1393 بود که با روش نمونه گیری در دسترس دو کلاس به حجم 60 نفر انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش(30 نفر) و کنترل(30 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده آزمون انگیزه ی پیشرفت هرمنس و آزمون خلاقیت تورنس بود. به منظور آزمودن فرضیات، از آزمون آماری t مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد آموزش عربی به کمک نرم افزار آموزشی، انگیزه پیشرفت و خلاقیت دانش آموزان آسیب دیده شنوایی را افزایش داده است.
ملخص الجهاز:
فن آوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر قابل توجهی در امر یادگیری دارد که شامل تغییر نقش فراگیران و معلمان، مشارکت بیشتر دانش آموزان با همسالان، افزایش استفاده از منابع خارج از متون درسی و رشد و بهبود مهارت های طراحی و ارائه مطالب می باشد( افضل نیا، ١٣٨٧).
در این راستا یکی از 1 - Information and Communication Technology(ICT) 2 - Armitage & Leary 3 - Adeyemi عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی و به طور کلی در توسعه نظام های آموزشی، بهره گیری از رویکردهای نوین آموزشی است ( موریسون و همکاران ١، ٢٠٠٨).
لذا با توجه به موارد فوق هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی نرم افزار کمک آموزشی بر انگیزه پیشرفت و خلاقیت دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در درس عربی می باشد .
بنابراین با اطمینان ٩٥ درصد می توان ادعا کرد که آموزش درس عربی با استفاده از نرم افزار آموزشی، انگیزه پیشرفت دانش آموزان را افزایش داده است .
بنابراین میتوان نتیجه گرفت افزایش انگیزه پیشرفت دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در درس عربی، نتیجه تاثیر استفاده از نرم افزار آموزشی بوده است .
اولین یافته ی این پژوهش نشان داد آموزش به کمک نرم افزار آموزشی در مقایسه با شیوه سنتی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس عربی موثر است .
همچنین یافته ها نشان داده است آموزش به کمک نرم افزار آموزشی در مقایسه با شیوه سنتی بر خلاقیت دانش آموزان آسیب دیده شنوایی را در درس عربی موثر است .