خلاصة:
تبلیغات انتخاباتی یکی از مهمترین وجوه انتخابات است که ترویج و در موارد لازم، اصلاح آن، گامی در راه توسعه آرمانهای دمکراتیک در میان دول محسوب می شود. باید دانست این مهم، جز در پناه حقوق و اصول حقوقی امکان پذیر نیست و در غیر این صورت تبلیغات از جاده مستقیم و حقوق مند خارج می شود و به بیراهه می رود. هدف از پژوهش حاضر نیز آسیب شناسی تبلیغات در سایه اصول حاکم بر برگزارکنندگان انتخابات، داوطلبان انتخاباتی و همچنین رای دهندگان است. در پرتو اصول حاکم بر این سه دسته مهم، مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در بخش تبلیغات مورد بررسی قرار گرفت و نشان داده شد که قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در بسیاری موارد، اصول حاکم بر انتخابات نظیر اصل نظارت بر تبلیغات را مطمح نظر قرار داده، اما در برخی اصول، همچون صداقت یا مشارکت و حمایت از نامزدها راه سکوت، اجمال و یا ابهام را پیموده است. در نهایت راه کارهایی برای اصلاح مواد و گنجاندن برخی اصول در مواد قانونی، گام پایانی در تحقیق خواهد بود.
The electoral propaganda is one of the most important aspects of the election that its promotion and Correction in necessary is a step in the development of democratic ideals among the states. We must know that it is not possible except in terms of law and legal principles. And otherwise propaganda gets out of based on rights principle. The purpose of this study is pathology of propaganda in light of the principles governing the selectors and candidates and electoral holdings.
In light of the principles governing these three important branches, the Islamic parliament election act was examined in this study and it were shown that the The Islamic Consultative Assembly election act in many cases explain the principles governing election, such as Election monitoring. However, it is ambiguous or overall in certain principles such as the principle of honesty or participation and support of the candidates. Finally, offers for the modification of some of the act will be final step in this study.
ملخص الجهاز:
برای جلوگیری از انحرافات در مسیر تبلیغات انتخاباتی باید قوانین همسو با اصول حاکم بر تبلیغات شود و همچنین در موارد نقص یا کمبود قوانین ، اصول دیگری چون صداقت داوطلبان ، دسترسی آسان به رسانه و مواردی ازاین دست در قانون درج شود تا با یافتن وجه الزامی بر حقوقی بودن تبلیغات در حوزه انتخابات مجلس شورای اسلامی ـ که موضوع این پژوهش نیز می باشد ـ مهر تأیید زده شود.
همان گونه که ملاحظه می شود این ماده شرایط یکسانی را برای احقاق حقوق افرادی که در برنامه های پخش شده مورد هتک حرمت و یا در مظان توهین یا افترا قرار گرفته اند پیش بینی کرده است که تا اندازه ای اجمال قانونی موجود در مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درخصوص دسترسی آسان نامزدهای انتخاباتی به رسانه ها را پوشش می دهد و درخور توجه است .
این امر صحیح است که عموما هیچ الزامی برای نامزدها در به کارگیری صداقت در تبلیغات وجود ندارد و عمل به این اصل بیشتر وجهه اخلاقی دارد، اما حداقل می توان درصورت عدم اجرای برنامه های وعده داده شده نامزدها و یا اعمال خلاف وعده های تبلیغاتی با تمسک به اصل صداقت ، ضمانت اجراهای حقوقی و قانونی در نظر گرفت تا انتخابات هرچه بیشتر به اصول دمکراتیک ، که مورد وفاق همگان است ، نزدیکتر شود، درحالی که با نگاهی به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی می توان مشاهده کرد که ماده یا موادی به این اصل اختصاص داده نشده و جای خالی آن در مواد قانونی نمایان است .