خلاصة:
از ابتدای دهه ی ٨٠ میلادی ، کارآفرینی سازمانی ، به عنوان یک عامل اثرگذار بر خروجـی سازمان های کوچک ، متوسط و بزرگ در نظر گرفته می شود که می تواند رشد و نوآوری یـک سازمان را بهبود بخشد. امروزه بسیاری از سازمان های بـزرگ ، کـارآفرینی را بـه عنـوان روشـی برای کسب مزیت رقابتی در بلندمـدت ، اسـتفاده مـی کننـد. بـا توجـه بـه اهمیـت ایـن موضـوع ، شناسایی تاثیر گرایش کارآفرینانه و عوامل سازمانی بر عملکرد مالی و غیرمـالی در قالـب یـک پژوهش توصیفی - همبسـتگی در شـرکت هـای فنـی نفتـی دولتـی مـورد توجـه قـرار گرفـت و چارچوب مفهومی با سه بعد گرایش کارآفرینانه ، عوامل سـازمانی و عملکـرد سـازمان طراحـی شده بود. پرسش نامه ی پـژوهش بـه صـورت تصـادفی بـین ٢٨٠ نفـر از مـدیران ارشـد، میـانی و کارشناسـان در شـرکت هـای فنـی تابعـه ی شـرکت ملـی نفـت ایـران توزیـع و در نهایـت ٢١٤ پرسش نامه جمع آوری شـد. بـه منظـور تحلیـل داده هـا از میـانگین ، همبسـتگی و تحلیـل مسـیر و آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که فرضـیات پژوهش پذیرفتـه شـده انـد. در پایـان پیشـنهادهایی نیـز بـه منظـور بهبـود کـارآفرینی سـازمانی و پژوهش های آینده ارایه شده است .
ملخص الجهاز:
بـا توجـه بـه اهمیـت ایـن موضـوع ، شناسایی تاثیر گرایش کارآفرینانه و عوامل سازمانی بر عملکرد مالی و غیرمـالی در قالـب یـک پژوهش توصیفی - همبسـتگی در شـرکت هـای فنـی نفتـی دولتـی مـورد توجـه قـرار گرفـت و چارچوب مفهومی با سه بعد گرایش کارآفرینانه ، عوامل سـازمانی و عملکـرد سـازمان طراحـی شده بود.
بنابراین برای دست یابی به ضرورت های بیان شـده ، ایـن پـژوهش بـا هدف شناسایی عوامل کارآفرینی سازمانی در قالب دو بعد گـرایش کارآفرینانـه و عوامـل سازمانی و بررسی تاثیر آنها بر عملکرد انجام شده و سؤال اصلی تحقیق ایـن اسـت کـه آیـا گرایش کارآفرینانه و عوامل سازمانی بر عملکرد تاثیر دارند؟ مبانی نظری و پیشینه ی تحقیق از ابتدای دهه ی ١٩٨٠، کارآفرینی سازمانی رویکردهای کارآفرینانه در اقتصاد جهـانی و پویا، به عنوان یک عامل اثرگذار بر خروجـی سـازمان هـای کوچـک ، متوسـط و بـزرگ درنظر گرفته می شود (٢٠٠٤ ,Antoncic).
1 Lumpkin, & Dess 2 Balan, & Lindsay ١)گرایش کارآفرینانه گرایش کارآفرینانه فرایندها، و فعالیت های تصمیم گیری برای ورود به بازارهای جدید با محصولات و خدمات فعلی یـا جدیـد اسـت (١٩٩٦ ,Dess &Lumpkin ) در واقـع ایـن عوامل ویژگی های اصلی کارآفرینانه هستند که وجود آنها بیانگر هـدف مشـخص سـازمان در زمینه ی توسعه ی کارآفرینی بوده و منجر به بهبود عملکـرد شـرکت مـی شـود ( ,Irland ٢٠٠٩ ,Kuratko &Covin ).
در این پژوهش ابعاد گرایش کارآفرینانه عبارتند از: پیشگامی : پیشگامی تلاش شرکت از طریق موضع تهاجمی برای واکنش به اقدام های رقبا اسـت (٢٠١٣ ,Karacaoglu) کـه بـه افـزایش قـدرت رقابـت شـرکت منجـر مـی شـود (٢٠١٢ ,Villiers-Scheepers).