خلاصة:
دنیای کنونی، سرشار از تغییر است. ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نتیجه آن، دولت الکترونیک، از مهم ترین دگرگونی های مذکور است. یکی از سیاست های کلان نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه سوم توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور، استفاده بیشتر و بهتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات است. مدتی است برنامه کلی دولت در این حوزه با عنوان توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات (تکفا) در حال اجرا است. یکی از طرح های برنامه مذکور، تحقق دولت الکترونیک است که در قوه قضاییه نیز مطرح گردید و از طریق نظام مدیریت پرونده قضایی (cms) اجرا می شود. با وجود امکانات فراوان، نظام مذکور چندان مورد استقبال قرار نگرفت و موفق نبود. در پژوهش حاضر تلاش گردید بر اساس نظریه تجزیه یافته رفتار برنامه ریزی شده، فرضیه های پژوهش طراحی و با تاکید بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک در بین مراجعان به مجتمع قضایی شهید بهشتی واقع در استان تهران آزمون شود. بدین منظور فرایند گردآوری داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد انجام شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی آن، با استفاده از 300 پاسخ آماری معتبر، فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی بود و داده ها با استفاده از نرم افزار spss و لیزرل، در قالب روش مدل یابی معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل گردید. بر اساس یافته های پژوهش، اعتماد از جمله عوامل مهم تعیین کننده نگرش مراجعان به خدمات دولت الکترونیک بود و متغیرهای بعدی به ترتیب عبارت بود از: سهولت درک شده، مخاطره درک شده، سازگاری، نوآوری و سودمندی درک شده. همه متغیر ها به جز متغیر مخاطره درک شده، با پذیرش خدمات نظام مدیریت پرونده قضایی توسط مراجعان رابطه مستقیم داشت. نگرش مراجعان به خدمات دولت الکترونیک نیز بیشترین تاثیر را بر هدف استفاده از خدمات مذکور داشت.
Today''s world is full of changes.The advent of information and communication technology، and as a result of that،e-government،is among the most important changes. One of the macro policies of the Islamic Republic of Iran’s government in the 3rd Economic and Social Development Plan is broader and better utilization of information and communication technology. In this respect، the government has recently launched a comprehensive program called “Development and Utilization of Information Technology” or “TAKFA”. One of the plans of this program is Electronic Government، which the Judiciary Powerhas adopted and is implementing it in the framework of CaseManagement System (CMS). Despite thefact that this system possesses so many facilities، it didn’t receive much acceptance and finally failed. In this study،basedonthe Decomposed Theory of Planned Behavior، hypotheses were designed and the acceptance of electronic government services among clients of Shahid Beheshti Complex located in Tehran was tested.For this purpose، a standard questionnaire with reasonable validity and reliability was used for data collection process. Data were gathered from 300 valid responses to the survey.Descriptive-correlational method،together withLisrel Softwareand structural equation modeling approachwereapplied to analyze data. The results of the study، based onhypothesis testing،showed that trust was the mostimportant factor determining the clients’ attitude toward e-government services and the second most significant variables were perceived ease of service، the risk involved، adaptability، innovation، and perceived usefulness. All variables of the model، except perceived risk،were directly correlated with services offered byCMS. Besides،the clients’ attitude toward e-government services had the highest effect on the objectives behind the use of this service.
ملخص الجهاز:
"بنابراین، در پژوهش حاضر سعی شده است بر اساس نظریه تجزیهیافته رفتار برنامهریزی شده، عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیک در بین مراجعهکنندگان به دادگستری استان تهران بررسی شود تا یافتههای پژوهش، در بهبود کیفیت خدمات و پیشبرد اهداف مورد استفاده قرار گیرد.
بر اساس الگوی پذیرش Technology Acceptance Model فناوری، درک شخص از سودمندی نظام، تحت تأثیر این واقعیت است که وی درک کند استفاده از نظام آسان است (Venkatesh & Davis, 2000).
تیلور و تاد با نمونهای شامل 786 نفر از دانشجویان بازرگانی و با استفاده از CRC 1 به عنوان فناوری مورد بررسی دریافتند که نظریه تجزیهیافته رفتار برنامهریزیشده در مقایسه با الگوی پذیرش فناوری و نظریه رفتار برنامهریزی شده، از قدرت پیشبینی بیشتری برخوردار است و به دلیل تجزیه عوامل اجتماعی، کنترلی و نگرشی، درک بهتری از قصد رفتاری فراهم میکند (Taylor & Todd, 1995a).
Computing Resource Center الگوی مفهومی پژوهش از آنجایی که هدف پژوهش حاضر، بررسی کامل و دقیق عوامل مؤثر بر هدف مشتریان از استفاده از خدمات دولت الکترونیک است، از بین الگوهای پذیرش فناوری، نظریه تجزیهیافته رفتار برنامهریزی شده به عنوان الگوی بنیانی پژوهش، مورد استفاده قرار گرفته است.
شکل 5: الگوی مفهومی پژوهش (الگوی نظریه تجزیهیافته رفتار برنامهریزی شده) فرضیههای پژوهش بر اساس الگوی مفهومی در جدول 1 بیان شده است: جدول 1: فرضیههای پژوهش رجوع شود به تصویر صفحه روش پژوهش از آنجایی که هدف، تعیین روابط تجربی در بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیک در بین مراجعهکنندگان است، پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی است (خاکی، 1379)."