خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، پاسخ به این سوال است که آیا رقابت در بازار محصول (در سطح صنعت) میتواند میزان تاثیر اهرم مالی بر عملکرد را تغییر دهد. به عبارتی دیگر آیا تغییر میزان رقابت در بازار محصول میتواند میزان تاثیر اهرم مالی بر عملکرد را تشدید کرده یا از آن بکاهد. به این منظور 133 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (در 6 صنعت) برای دوره زمانی 1390-1385 مورد بررسی قرار گرفت و جهت آزمون فرضیههای پژوهش، از رگرسیون با دادههای ترکیبی، آزمون چاو و هاسمن استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که اهرم مالی دارای تاثیر U شکل بر عملکرد است. سطح رقابت تاثیر مثبت و معنادار بر عملکرد دارد و این تاثیر با توجه به سطوح مختلف اهرم مالی تغییر میکند، به گونهای که با افزایش اهرم مالی، سطح رقابت تاثیر فزایندهتری را بر عملکرد میگذارد و با کاهش آن، این تاثیر کمتر میشود. همچنین از نتایج مهم پژوهش این بود که تاثیر اهرم مالی بر عملکرد نیز تحت تاثیر سطح رقابت قرار میگیرد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که با افزایش سطح رقابت، تاثیر اهرم مالی بر عملکرد بیشتر و با کاهش آن، این تاثیر کمتر میشود. از دیگر نتایج مهم پژوهش نیز میتوان به این اشاره کرد که اگر شرکتها اهرمی باشند، در بازار رقابتی عملکرد بهتری نسبت به بازار متمرکز بدست خواهند آورد.
Introduction: Much of the literature regarding capital structure indicates that not only conflict between manager and owner but also external group impact on funding decisions. It emphasizes that a firm and its competitors are under influence of the method of funding of a firm. Existing literature provides a number of basic approaches for linking market limitations and funding decisions. A large part of empirical literature such as Bolton & Scharfstein (1990)، Chevalier & Scharfstein (1996) and Dasgupta & Titman (1998) argue that the impact of financial leverage on performance is related to the degree of competition in capital market. Subsequently، this research is organized to dealing with the issue of whether or not the competition in product market can impact the relationship between financial leverage and performance of the companies listed on Tehran Stock Exchange. In other words، the current research intends to answer if the extent of competition in product market can make any difference on the extent of correlation between financial leverage and performance.
Questions and hypotheses: The main question is “Does the degree of competition in product market influence the intensity of financial-leverage impact on performance? Thus the following hypotheses have been developed:
Financial leverage has a U-form impact on performance
The completion level has a positive impact on performance
With respect to the change in competition extent، the impact of financial leverage on performance is made better or worse.
Methodology: Using Herfindahl-Hirschman’s index، the level of competition has been calculated. Then، considering the level of competition the impact of capital structure on performance، utilizing mix data regression has been examined. Using data of 133 companies during a 5 years period (1385-1389) this research has benefited from time series and also deals with cross sectional data. In order to incorporate time series and cross sectional data، a combination of data should be used.
Conclusion and Results: The results indicate that the financial leverage has a u-shape impact on performance. The level of competition has a meaningful impact on performance. Due to the degree of financial leverage، this impact has a direct correlation with the competition. Also this research shed light on this point that “the impact of financial leverage on performance” is also under the influence of level of competition. This research verifies a direct correlation between level of financial leverage and the level of competition. Also the leverage firms in competitive market show a better performance than a focused (centralized) market.
ملخص الجهاز:
"بررسی تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین ساختار سرمایه و عملکرد واحد تجاری (رجوع شود به تصویر صفحه) چکیده هدف پژوهش حاضر، پاسخ به این سؤال است که آیا رقابت در بازار محصول (در سطح صنعت) میتواند میزان تأثیر اهرم مالی بر عملکرد را تغییر دهد.
لذا پژوهش حاضر سعی بر این دارد تا به این موضوع بپردازد که آیا رقابت در بازار محصول میتواند بر رابطه بین اهرم مالی و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر گذارد یا خیر.
نتایج بدست آمده در نگاره مذکور بیانگر این است که هر چه سطح رقابت کاهش (متغیر HHI j,t افزایش) مییابد، تأثیر اهرم مالی بر عملکرد منفیتر (بدتر) میشود.
پیشنهادهای پژوهش از آنجا که نتایج بدست آمده حاکی از تأثیر Uشکل اهرم مالی بر عملکرد است به مالکان و مدیران شرکتهای صنایع مورد بررسی پیشنهاد میشود در طراحی استراتژی تأمین مالی خود هزینههای نمایندگی را از دو بعد تضاد بین مدیر- مالک و مالک - بستانکاران در نظر بگیرند و اهرم مالی را در سطحی قرار دهند که در آن هزینههای نمایندگی ناشی از دو بعد مذکور به حداقل ممکن برسد تا در نتیجه آن بهبود عملکرد امکانپذیر گردد.
Capital structure and firm performance: A new approach to testing agency theory and an application to the banking industry.
Capital structure and product-market competition: Empirical evidence from the supermarket industry.
Capital structure, product market competition and firm performance: Evidence from South Africa.
The relationship between product market competition and capital structure in Chinese listed firms."