خلاصة:
هدف: پیشرفت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهای زیادی است. برخی از مهمترین آنها صفات شخصیت، سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری هستند. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط صفات شخصیت، سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی فیزیک انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی– تحلیلی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش همه دانشآموزان پایه اول دبیرستان شهر پیشوا بودند. برای انجـام ایـن پژوهش 200 دانـشآموز به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه شرکتکنندگان پرسشنامه صفات شخصیت، آزمون گروهی اشکال نهفته و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری را تکمیل کردند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میان پذیرش، وظیفهشناسی، سبک نابسته به زمینه، سازماندهی و خود نظمدهی فراشناختی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و میان روان رنجورخویی با پیشرفت تحصیلی رابطهی منفی و معنادار وجود دارد. وظیفهشناسی، سبک نابسته به زمینه و خودنظمدهی فراشناختی 53 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند. سهم وظیفهشــناسی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی بیش از سایر متغیرها بود نتیجهگیری: نتیجه پژوهش نشان داد که استفاده از وظیفهشناسی، سبک نابسته به زمینه و خودنظمدهی فراشناختی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس فیزیک میشود.
Introduction: Academic achievement is affected by several variables. Some of the most important variables are personality traits, learning styles and learning strategies. This research aimed to investigate the relationship between personality traits, learning styles and learning strategies with academic achievement in physics. Methods: This is a descriptive analytical study of correlation type. The statistical population of this research was all nine grade students in Pishva city. For this research, 200 students were selected using stratified random sampling method. All participants completed personality trait questionnaire, group embedded figure test and motivational strategies for learning questionnaire. Results: The findings indicate that there are significantly positive relationship between openness, conscientiousness, field independent, organization and metacognitive self-regulation with academic achievement and significantly negative relationship between neuroticism with academic achievement. Conscientiousness, independent field and metacognitive self-regulation predict 53 percent of variance of academic achievement. The share of conscientiousness in prediction academic achievement was more than other variables. Conclusion: The research result demonstrated that using conscientiousness, independent field and metacognitive self-regulation make increase academic achievement in physics lesson.
ملخص الجهاز:
"برای مثال کاردام 13 و کراپیک 14 (2001) در پژوهشی که به بررسی ارتباط صفات شخصیت و پیشرفت تحصیلی پرداختند به این نتیجه رسیدند که سازگاری با پیشرفت تحصیلی رابطهی مثبت و معنادار و روانرنجورخویی با پیشرفت تحصیلی رابطهی منفی و معنادار داشتند، اما رابطه معناداری میان Tulbure Komarraju Karau Schmeck neuroticism extroversion openness agreeableness conscientatiousness Costa Terracciano McCrae Kardum Krapik برونگرایی، وظیفهشناسی و پذیرش با پیشرفت تحصیلی نیافتند.
در این پژوهشها همیشه متغیر وابسته یعنی پیشرفت تحصیلی بهعنوان Korotkove Hannah Martin Montgomery Saphian Young Paterson Prichard dependent Field independent Field Tinajero Param یک متغیر بسیار تأثیرگذار بوده است.
نتایج نشان میدهد که راهبرد عمقی دانشآموزان را به پیامدهای موفقیت و پیشرفت بالایی میرساند، در حالیکه راهبرد سطحی به Diaz Cartnal Valenta Donald Goodenough Zimmerman Martincz-Pons rehearsal elaboration organization critical thinking metacognitive self-regulation Liem Lau Nie پیشرفت تحصیلی سطح پایینی منجر میشود(پاکدامن ساوجی 1 ، نیوشا 2 و بریری 3 ، 2013؛ عاشوری، 1392).
هنگامیکه همه این متغیرها در یک مدل پیشبین همزمان در نظر گرفته شوند، کدامیک آگاهی بیشتری از پیشرفت خواهد داد؟ افزون بر آن با توجه به اهمیت درس فیزیک هدف پژوهش حاضر بررسی نقش صفات شخصیت، سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی درس فیزیک است.
در این پژوهش از 5 مقیاس مـرور ذهنی، personality traits (NEO-FFI) group embedded figure test (GEFT) Oltman Raskin Witkin Motivational Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) Pintrich Smith Garcia Mc Keachie بـسطدهی، سازماندهی، تفکر انتقادی و خودنظمدهی فراشناختی استفاده شد."