خلاصة:
حکومت دینی به عنوان مدلی برای اداره امور جامعه انسانی برای نیل به سعادت واقعی از دیر باز مورد بحث ها و چالش های جدی قرار گرفته است. مخالفان جدی این نظریه سکولارها هستند که معتقد به جدایی دین از سیاست بوده و به دلایل مختلف تشکیل حکومتی بر مبنای دین را انکار می کنند.اما اندیشمندان مسلمان به لحاظ مبانی متقن و منطقی این نوع حکومت،همواره در طول تاریخ به دفاع از آن پرداخته اند.باور ما این است که بهترین نوع حکومت، حکومتی است که بر مبنای دین اسلام تشکیل شده باشد چرا که در حکومت دینی کاملترین قانون یعنی دین اسلام اجرا و به وسیله کاملترین انسانها یعنی معصومین اداره می شود و هدف والای آن رساندن قافله بشریت به جایگاه اصلی خود یعنی خلیفه اللهی است. بنابراین چنین حکومتی به عنوان بهترین مدل حکومت قابل دفاع می باشد. با توجه به احکام این قانون (دین اسلام) ،روشن می شود که اجرای کامل و دقیق آنها بدون تشکیل حکومت امکان پذیر نمی باشد. بنابراین ضرورت حکومت دینی به عنوان پشتوانه اجرای کاملترین قانون اثبات می شود. این نوشتار کوششی است در جهت اثبات ضرورت حکومت دینی از دیدگاه دو اندیشمند اسلامی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی(حفظهما علیه )که پس از تبیین مقدمات بحث با ادله عقلی و نقلی به هدف مورد نظر خواهیم رسید.
ملخص الجهاز:
"(جوادی آملی،ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت،ص50) آیت الله مصباح یزدی (حفظه الله) نیز در رابطه با نیاز جامعه به قانون می فرمایند: از آنجا که جامعه از افراد تشکیل شده و انسان ها نیز دارای امیال و خواسته های بسیار متفاوت و متنوعی هستند؛ اگر هر کدام بخواهند بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی به ارضای غرایز و خواسته های فردی خویش بپردازند؛ طبیعی است که حیات اجتماعی از هم می گسلد در نتیجه انسان ها از وصول به سعادت نهایی خویش باز می مانند.
(جوادی آملی ، جامعه در قرآن،ص433) از بررسی آیات قرآن کریم نیز این مطلب به دست میآید که اجرای احکام و قوانین نظام اسلامی بر عهده پیامبر اعظم گذارده شد، همانگونه که تفسیر و تبیین کتاب خداوند وظیفه ایشان بود؛خداوند سبحان همانطور که سمت تزکیه و تعلیم را با آیاتی چون و یزکیهم و یعلمهم للکتاب و الحکمه(آل عمران/164) بیان می کند ،ولایت و حکومت اجتماعی آن حضرت را نیز با آیاتی مانند: النبی اولی بالمومنین من انفسهم(احزاب /6) (پیامبر نسبت به مومنین از خودشان به خودشان برتر است برای سرپرستی) و انما ولیکم الله و رسوله و لذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکوه و هم راکعون(مائده/55) همانا ولی شما خدا و رسولش و کسانیکه ایمان آورند میباشند همان کسانیکه نماز را بپا میدارند و زکوه می دهند در حالیکه رکوع می کنند، تثبیت فرموده است."