خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی توجهانتخابی دیداری دانشآموزان نارساخوان و عادی دوره ابتدایی انجام شد. بهمنظور انجامدادن این پژوهش 20 دانشآموز درهریک از دوگروه در پایههای دوم، سوم و چهارم به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که ازنظر سن و جنس بایکدیگر همسان بودند. روش پژوهش از نوع توصیفی، علی مقایسهای بود و ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: آزمون توجهدیداری(اعداد و حروف) و (اشکال هندسی) و آزمون کوررنگی (ایشیهارا). نتایج آزمون tمستقل نشان داد عملکرد توجه انتخابی دیداری (اعداد و حروف) در دانشآموزان نارساخوان درسطح معناداری پایینتر از گروه عادی است. عملکرد توجه انتخابی دیداری (اشکال هندسی) در دو گروه نارساخوان و عادی نشاندهنده نبود تفاوت معنادار است. همچنین مقایسه درونگروهی دانشآموزان نارساخوان نشان داد که نمرات توجهانتخابی دیداری (اشکال هندسی) در سطح معناداری بیش از نمرات توجه انتخابی دیداری (اعداد و حروف) در همین گروه است.پژوهش حاضر بـا هـدف بررسـی توجـه انتخـابی دیـداری دانـش آمـوزان نارساخوان و عادی دورة ابتدایی انجام شد.به منظور انجام دادن ایـن پـژوهش ۲۰ دانش آموزدرهریک از دوگروه در پایه های دوم ، سوم و چهارم بـه شـیوة نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند که ازنظر سن و جنس بایکـدیگر همسان بودند. روش پژوهش از نوع توصیفی ، علی مقایسه ای بودو ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: آزمون توجـه دیداری (اعـد دو حـروف )و (اشـکال هندسی )و آزمون کوررنگی (ایشـی هـارا).نتـایج آزمـون t مسـتقل نشـان داد عملکرد توجه انتخابی دیداری (اعدادو حروف ) در دانش آموزان نارسـاخوان درسطح معناداری پایین تراز گروه عادی است . عملکرد توجه انتخابی دیداری (اشکال هندسی ) در دو گروه نارساخوان وعادی نشـان دهنـدة نبـود تفـاوت معنادار است . همچنین مقایسة درون گروهی دانش آموزان نارساخوان نشان داد که نمرات توجه انتخابی دیداری (اشکال هندسی ) در سطح معناداری بـیش از نمرات توجه انتخابی دیداری (اعدادو حروف ) در همین گروه است .
ملخص الجهاز:
"همچنین پژوهش های نیسر 1 (١٩٦٩)،تریـزمن 2 (١٩٦٩)و ریچمـن 3 (١٩٨٦)، کـه در زمینـة توجه دیداری و در چارچوب نظریة پردازش اطلاعات انجام داده اند، نشـان مـی دهـد عملکـرد کودکان با نارسایی های ویژة یادگیری در خواندن انتخابی و نیز مـدت زمـان تثبیـت چشـم بـه محـرک هـا،در مقابـل محـرک هـای نـامربوط ،پـایین تـراز کودکـان عـادی اسـت (بـه نقـل از صبحی قراملکی ، ١٣٧٥).
بحث و نتیجه گیری در بررسی فرضیة اول ؛ براساس داده های حاصل از پـژوهش مشـخص شـد دانـش آمـوزان نارساخوان در توجه انتخابی دیداری (اعدادو حروف ) عملکرد پایین تـری را نسـبت بـه افـراد عادی نشان داده اندکه نتایج به دست آمده از این فرضـیه بـا پـژوهش هـای بسـیاری از جملـه ؛ حسینی گوران آبادی ،١٣٧٦؛ نیسر،١٩٦٩؛ ریچمن ،١٩٨٦؛ هلمزو همکاران ، ١٩٧٩؛پلهـام 1 ٩٧٩،١؛ استانوویچ ، ١٩٨٦؛ اسـتاولینگ ، ١٩٨٦؛ واگنـر، ١٩٨٧؛ بـودن و بـرودر،١٩٩٩و شـاپیرو، ١٩٩٩ همسواست که در این پژوهش هانیز نشـان داده شـده کـه افـراد نارسـاخوان عمومـا در تمیـز Pelham دیداری حروف و کلمات ، یادآوری کلمات ، پردازش محـرک هـای کلامـی و همچنـین حافظـة دیداری و شنیداری با کلمات انتزاعی دچار مشکل هستند و عملکرد ضعیفی نسـبت بـه گـروه کنترل دارند.
همچنین مقایسة درون گروهـی دانش آموزان نارساخوان نشان دادکه عملکرد این گروه در آزمـون توجـه دیـداری بـا (اشـکال هندسی ) به طور معناداری بالاتر از نمرات آن هادر توجه دیداری ( بااعدادو حروف ) است که فرضیة سوم پژوهش راتأیید کرد."