خلاصة:
سازمانی که کارآفرینی را ترویج میدهد در زمینه یادگیری، خلاقیت و تأثیر بر محیط توانمند است. مدلهای سازمان یادگیرنده برای بررسی کارآفرینی در سازمانهای دولتی مناسب هستند. هدف این تحقیق بررسی نقش مؤلفههای سازمان یادگیرنده بر عملکرد کارآفرینانه کارکنان در یک شرکت بیمه است که فرضیات آن از ادبیات نظری سازمان یادگیرنده و کارآفرینی سازمانی، استخراج و مورد آزمون قرار گرفتهاند. روش تحقیق، توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری تحقیق شامل 500 نفر از کارکنان یک شرکت بیمه است که 275 نفر از طریق روش نمونهگیری کوکران انتخاب شد و با استفاده از پرسشنامههای استاندارد 55 سؤالی با ضریب پایایی آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0، مدل سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک و عملکرد کارآفرینانه زامپتاکیس و موستاکیس، به روش نمونهگیری طبقهای و سیستماتیک انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش توصیفی (فراوانیها، میانگین و نمودار) و استنباطی (آزمون t یک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد شرکت بیمه مورد بررسی از دیدگاه مدلهای سازمان یادگیرنده و عملکرد کارآفرینانه در سطح متوسط قرار دارد و متغیر مستقل مدل سازمان یادگیرنده، رابطه مستقیم و قوی با عملکرد کارآفرینانه کارکنان دارد. همچنین بین یادگیری فردی، تیمی و سازمانی و عملکرد کارآفرینانه، رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که مؤلفههای سازمان یادگیرنده توانسته در حدود 6/65% از تغییرات متغیر وابسته عملکرد کارآفرینانه را پیشبینی کند. متغیرهای تحقیق و جستجو، یادگیری مداوم و یادگیری تیمی به ترتیب مهمترین مؤلفههای سازمان یادگیرنده در تبیین عملکرد کارآفرینانه کارکنان شرکت بیمه مورد نظر بودهاند.
ملخص الجهاز:
"٣. روش تحقیق این تحقیق از جمله تحقیق های همبستگی محسوب میشود کـه در آن هفـت بعـد سازمان یادگیرنده به صورت جداگانه به عنوان متغیرهای پیش بین و میزان عملکرد کارآفرینانه کارکنان در ابعاد پنج گانه آن به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدهاند.
بـر اساس نتایج جدول پایانی، متغیر تحقیق و جستجو از مؤلفه های یادگیری فـردی در سیستم سازمان یادگیرنده در مدل رگرسیونی، نقش عمدهای در تبیین متغیر وابسـته عملکرد کارآفرینانه داشته است .
٥. نتیجه گیری از آنجایی که سازمان یادگیرنده (یادگیری مداوم، تحقیق و جستجو، یادگیری تیمی، سیستم های ادغامشده، توانمندسازی، پیوند با سیستم و رهبری راهبردی) و عملکرد کارآفرینانه از عناصر مهم موفقیت سازمانهـای پویـا و در حـال تغییـر امـروزی از جمله سازمانهای تجاری محسوب مـیشـوند، در ایـن تحقیـق سـازمانگیرنـده و عملکرد کارآفرینانه و رابطه آنها، همچنین رابطه بین هریک از مولفـه هـای سـازمان یادگیرنده و عملکرد کارآفرینانه کارکنان یک شرکت بیمه مورد آزمون قرار گرفت .
میزان هریک از سطوح و ابعاد سازمان یادگیرنده در شرکت بیمه مورد نظر در سطح متوسط قرار دارد و در نتیجه میزان سازمان یادگیرنده کلی نیز در سطح متوسـط بـه دست آمد که این نتایج بیانگر یادگیری نه چندان مطلوب در بین کارکنان میباشـد.
با توجه به این امر شایسته است که مسئولین و دست اندرکاران شرکت بیمه مـورد نظر در جهت فراهم کردن فرصت هایی برای افزایش یادگیری کارکنـان سـازمان و بهبود عملکرد کارآفرینانه آنها تمهیدات لازم را مدنظر بگیرند."