خلاصة:
تحولات سالهای اخیر و تشدید رقابت در عرصه صنعت، سازمانها را بر آن داشته است تا تلاشهای خود را در جهت کسب مزیت رقابتی معطوف سازند. به طور کلی بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که بهبود سطح عملکرد سازمان، افزایش سودآوری را به دنبال دارد که همین امر موجب میشود تا جایگاه رقابتی سازمان نسبت به دیگر رقبا به طور چشمگیری ارتقاء پیدا کند. در این صورت میتوان گفت که تحقق این امر به شرایط محیطی، منابع و اقداماتی نیاز دارد که بهواسطه آن سازمان بتواند برای خلق ارزش و رسیدن به سودآوری، تواناییهای خود را ارتقا دهد. بنابراین با توجه به اینکه منابع سازمان در تحقق ارتقای سطح عملکرد، نقش مهمی را ایفا میکنند، در مطالعه حاضر تلاش شده است تا با بررسی نتایج حاصل از پژوهشهای گذشته و نیز با توجه به نظر خبرگان، منابع کلیدی اثرگذار بر عملکرد سازمانها استخراج شده و سپس با استفاده از روش طراحی آزمایشهای تاگوچی، چارچوب مناسبی از عوامل در نظر گرفته شده، ارائه شود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها در این مطالعه نشان میدهد که سهم مشارکت هریک از عوامل تعداد کل شاغلان، میزان موجودی انبار، ارزش اموال سرمایهای، نسبت شاغلان تولیدی به کل شاغلان و هزینه تبلیغات در عملکرد بنگاه، بهترتیب برابر 373/39، 699/11، 891/16، 848/27 و 441/3 درصد میباشد.
ملخص الجهاز:
"بنابراین با توجـه بـه ایـن کـه منـابع سازمان در تحقق ارتقای سطح عملکرد، نقش مهمی را ایفا میکنند، در مطالعه حاضر تلاش شده است تا با بررسی نتایج حاصل از پژوهش های گذشته و نیز با توجه به نظر خبرگان ، منابع کلیدی اثرگذار بر عملکرد سازمان ها استخراج شده و سپس با استفاده از روش طراحی آزمایش های تاگوچی، چارچوب مناسبی از عوامل در نظر گرفته شده ، ارائه شود.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها در این مطالعه نشان میدهد که سهم مشارکت هریک از عوامل تعـداد کل شاغلان ، میزان موجودی انبار، ارزش اموال سرمایه ای، نسبت شاغلان تولیدی بـه کـل شـاغلان و هزین ه تبلیغات در عملکرد بنگاه ، به ترتیب برابر ٣٩.
در این پژوهش برای تعیین مهم ترین عوامـل تأثیرگـذار بـر عملکرد بنگاه ، بررسی میزان تأثیر هریک از آن هـا و تخمـین عملکـرد بنگـاه در شـرای مناسب ، از روش طراحی آزمایش های تاگوچی استفاده شده است .
1. Analysis of Variance 39 / 40 35 28 30 25 17 20 12 15 عامل 3 10 5 0 نمودار ٦ سهم مشارکت عوامل ٥- نتیجه گیری در این مطالعه ، نخست با استفاده از نظرات خبرگان و مطالعه پژوهش های انجام شده مرتبط و داده های رسمی موجود، پنج عامل تعـداد کـل شـاغلان ، میـزان موجـودی انبـار، ارزش امـوال سرمایه ای، نسبت شاغلان تولیدی به کل شاغلان و هزینه تبلیغات به عنوان مهـم تـرین عوامـل اثرگذار بر عملکرد بنگاه ها شناسایی و سپس عامل هزینه تبلیغات در سه سطح و بقیه عوامل در چهار سطح در نظر گرفته شدند."