خلاصة:
چکیدهتحقیق حاضر با هدف بررسی شکاف میان اخلاق سازمانی حاکم و اخلاق سازمانی کلامی در صنعتهتلداری در هتلهای بینالمللی پارسیان استان مازندران، شامل: هتلهای پارسیان آزادی رامسر (چهار-ستاره)، و پارسیان آزادی خزر (پنج ستاره)، در تابستان 1393 صورت پذیرفت ه است. بدین منظور، دودیدگاه مورد بررسی قرارگرفته است: دیدگاه کارکنان برای سنجش اخلاق کلامی و دیدگاه میهمانانایرانی برای سنجش اخلاق حاکم. همچنین رابطهی بین ویژگیهای جمعیتشناختی و اخلاق سازمانی، ونیز تعیین وزن ابعاد اخلاق سازمانی از دیدگاه جامعههای آماری تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعهیآماری تحقیق شامل دو گروه کارکنان و میهمانان ایرانی هتلهای مذکور است و ابزار اندازهگیری تحقیق،استفاده از دو پرسشنامه یکی برای کارکنان و دیگری برای میهمانان بوده است. نتایج تحقیق نشان میدهدکه میان اخلاق سازمانی کلامی و اخلاق سازمانی حاکم، در هتلهای بینالمللی پارسیان استان مازندرانشکاف وجود دارد و بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد روابط سالم و انسانی و کمترین میزان شکافمربوط بعد ابتکارعمل در کار است.
Organizational ethics in hospitality industry is the most important challenge are facing to it players in this industry; as a matter of fact، hotels can make Competitive Advantage by use of ethics in their activities for themselves and/or fall in deterioration by avoidance from it. This study investigates the organizational ethics gap in the hotel industry in Persian International Hotels of Mazandaran at summer of 1393. For analysis of organizational ethics gap، two approaches were examined; employees’ attitude to measure oral organization ethics، guests’ attitude to measure existent organization ethics also were evaluated the relationship between demographic characteristics of employees and guests with organizational ethics and the weight dimensions of organizational ethics from the perspective of population of the study. Population of the study include tow group، employees and guests of four and five stars’ hotels in west of Mazandaran. Measuring instruments of research were tow questionnaires for employees and guests with reliability coefficient (0.920) and (0.959). The statistical analysis was done by SPSS 22.0 and lisrel 8.8. Consequences of the study indicate that there is gap between oral organization ethics and existent organization ethics in Persian International Hotels of Mazandaran. Also finding depicted that، there are most differences between oral organization ethics and existent organization ethics is related to considerate dimension and less differences related to Initiative dimension. And other finding suggested in the form of Conclusions and recommendations.
ملخص الجهاز:
"٨ و دیگران ، ٢٠١٠)؛ اگر رفتارهای یک کارمند هتل از دیدگاه میهمانان ، غیراخلاقی جلوه نماید، بدون شک، میهمانان نمره ی ارزیابی خود از خدمات آن هتل را تنزل می دهند (وانگ ، ٢٠٠٠، ١٢٢)، زیرا رضایت میهمانان ، تنها با عوامل ملموس تجارب هتل امکان پذیر نیست ، بلکه تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر این است که رفتار کارکنان هتل با خود را چگونه درک و دریافت 1- UNWTO (World Tourism Organization) 2- Dimitriou 3- Beck 4- Kincaid 5- Cheng 6- Hussey 7- Huimin & Ryan 8- Jung نمایند (وانگ ، ١٩٩٨، ١٠٧؛ پونو..
وجود تفاوت بین حرف و عمل ، در زمینه ی اخلاق حرفه ای و سازمانی ، مفاهیمی را تحت عنوان "اخلاق کار عملی یا حاکم " و "اخلاق کار حرفی یا کلامی "، در سازمان ها بوجود آورده است ، که صنعت هتلداری و 1- Ponnu 2- Donyadide 3- Miscovic 4- Mathenge 5- Yeung 6- Kim 7- Tunc & Sevin 8- Jaszay بطورکلی هتل ها بعنوان یک سازمان خدماتی از این مسئله مستثنی نیستند.
Ethical contexts and employee job responses in the hotel industry: The بررسی شکاف میان اخلاق سازمانی حاکم و اخلاق سازمانی کلامی ٨٩ roles of work values and perceived organizational support, International Journal of Hospitality Management, 34, 108– 115."