خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه بین هـوش سـازمانی و فراموشـی سـازمانی هدفمنـد در مراکز اموزش عالی شهر ایلام انجام شد. جامعه آماری ایـن تحقیـق کارکنـان مراکـز امـوزش عالی شهر ایلام بوده که دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر می باشند کـه بـا اسـتفاده از فرمـول کـوکران حجـم نمونـه ٣٨٠ نفـر تعیـین شـد. همچنـین بـرای جمـع آوری داده هـا دو پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی و فراموشی سازمانی هدفمند بین ٣٩٠ نفر توزیع گردید. داده های جمـع آوری شـده بـا اسـتفاده از نـرم افـزار lisrel و spss تجزیـه و تحلیـل شـد. براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که بـین ابعـاد هـوش سـازمانی (بیـنش راهبردی ، سرنوشت مشترک ، روحیه ، بکارگیری دانش ، فشار عملکردی ، اتحاد، تمایل به تغییر) و فراموشی سازمانی هدفمند در مراکز اموزش عالی شهر ایلام رابطه معنا دار وجـود دارد ودر میان مولفه های هوش سازمانی ، به کارگیری دانش دارای بالاترین همبستگی با فراموشـی مراکز اموزش عالی استان ایلام سازمانی هدفمند می باشد.
ملخص الجهاز:
"٢) یادگیری سازمانی اغلب به فرایندهای فراموشی سازمانی (فراموشی هدفمند) وابسته است این به آن معنا است که شرکت هایی که در خود قصد ایجاد تغییر دارند تنها نیاز به کسب توانایی های جدید نداشته بلکه باید دانش قدیمی که آنها را در گذشته محدود کرده است نیز فراموش کنند(مشبکی ،١٣٨٦).
٤. روش شناسی پژوهش تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه بین ابعاد هوش سازمانی و فراموشی سازمانی هدفمند در سازمان های دولتی شهر ایلام است ، از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر روش پیمایشی –توصیفی و همبستگی می باشد و برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شده است .
در این تحقیق به دنبال بررسی رابطه بین دو متغیر یعنی ابعاد هوش سازمانی (بینش راهبردی ، سرنوشت مشترک ، روحیه ، بکارگیری دانش ، فشار عملکردی ، اتحاد، تمایل به تغییر) و فراموشی سازمانی هدفمند می باشیم ، لذا از نوع همبستگی است .
با توجه به نتایج حاصل از تحقیق به مدیران پیشنهاد می شود تا با تقویت مولفه های هوش سازمانی زمینه را برای فراموشی هدفمند دانش و اطلاعات منسوخ برای کارکنان فراهم آورند تا بتوانند مجهز کردن خود به دانش جدید و مفید و متناسب با شرایط به سرعت درحال تغییر امروزه امکان رقابت برای سازمان را فراهم آورند."