خلاصة:
مطالعات اکولوژیک آموزش زبان این موضوع را بیان میکند که برای شناختی صـحیح از رونـد رشـد کودک در ابعاد مختلف ، باید به لایه های متفاوت آموزش زبان نفوذ کرد و به بررسـی آن هـا پرداخـت . یکی از این لایه ها، که میتواند ابعاد فرهنگی، هویتی و آموزشی کودک را تحت الشعاع قرار دهد، نقش «رسانه » است . در دنیای رو به توسعۀ مدرن ، رسانه تقریبا در تمام فعالیت های بشر رخنه کـرده اسـت و حوزة آموزش زبان نیز از این قاعده مستثنی نیست . در این تحقیق کیفی، به بررسی کارتون آموزش زبان انگلیسی به نام «انگلیسی جادویی»، که گلچینی از ٢٠ کارتون مختلف «والت دیزنی» اسـت ، و تـأثیر آن بر فراگیر پرداخته شده است . این کارتون در ابعاد فرهنگی و آموزشی مورد بررسی قرار گرفـت . نتـایج نشان داد کارتون آموزشی «انگلیسی جادویی» نه تنها در بعد آموزشی غنی نیست ، بلکه ایـن خطـر نیـز وجود دارد که مشاهدة بدون کنترل این برنامۀ آموزشی، در کودک بینشی غربـی بـه وجـود بیـاورد کـه میتواند در سنین جوانی منشأ بسیاری از اختلالات هویتی و فرهنگی شود. در پایان ، پیشـنهادهایی نیـز ارائه شده است .
ملخص الجهاز:
"دلیـل انتخـاب ایـن کارتون و برجسته بودن «انگلیسی جادویی» به این خـاطر اسـت کـه در بیشـتر مؤسسـات آموزشـی و مدارس وابسته به آموزش و پرورش در ایران شهرت بسیار زیادی دارد و ابزار آموزشی مـورد اسـتفادة بیشتر معلمان زبان انگلیسی است .
در صـورت وجـود مغایرت های فرهنگی بین فرهنگ کشور سازنده و فرهنگ استفاده کننده از این برنامه هـا، در ذهـن کـودک این ابهام به وجود میآید که کدام ارزش را به عنوان واقعیت بپذیرد؛ به عنـوان مثـال ، تمـایلات جنسـی از ویژگیهای بارز در کارتون آموزشی «انگلیسی جادویی» است که تصورات غالب فرهنگ کشور سازنده را به نمایش میگذارد و نباید برای کودکان که حساسیت بیشتری دارند به طـور آشـکار نمـایش داده شـود.
از آنجا که تصاویر و شخصیت های جذاب کـارتون هـا، کودکـان را بیشـتر جذب میکند، دیده میشود که در این کارتون های آموزشی موارد بیشتری در قالب تصویر و بـدون ذکـر زیرنویس و یا حتی بدون بیان شفاهی آن ارائه شده است که میتواند تـأثیر بیشـتری بـرای نهادینـه کـردن ارزش های فرهنگی داشته باشد.
شومان در قسمت «همخوانی» در «مدل فاصلۀ اجتماعی»، سؤال های زیر را مطرح میکند: ١- آیا فرهنگ زبان آموز با فرهنگ زبان مقصد همخوانی دارد؟ ٢- آیا نظام ارزش گذاری و عقاید دو زبان به هم شباهت دارد؟ ٣- طرز فکر و گرایش افراد در زبان مبدأ و زبان مقصد به چه نحوی است ؟ با مقایسۀ این مدل و یافته های این تحقیق نتیجه میگیریم ویژگیهای فرهنگی به تصویر کشیده در این کارتون خود باعث به وجود آوردن شرایط آموزشی نامطلوب میشود؛ زیرا بـین فرهنـگ کشـور اسـتفاده کننده (ایران ) و فرهنگ اروپاییان تفاوت های بارزی وجود دارد."