خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان ارتقاء سطح انگیزش پیشرفت دروس زبان انگلیسی و عربی با استفاده از روش آموزش چند رسانه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب بودند. به شیوه نمونه گیری در دسترس، تعداد 20 نفر انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش به شیوه تصادفی ساده جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها آزمون انگیزش پیشرفت ولرند(1991) بود. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنی دار یافت شد(P=0/001) همچنین بین گروه ها از لحاظ انگیزش درونی در خرده مقیاس های انجام کار(008/0 (p= و فهمیدن (006/0 p=)، تنظیم همانندی سازی(p=0/010) و بی انگیزگی(p=0/001) از خرده مقیاس انگیزش پیشرفت، تفاوت معنی دار یافت شد ولی این تفاوت ها در خرده مقیاس انگیزش درونی برای تجربه تحریک و انگیزش بیرونی برای تنظیم درونی شده و بیرونی شده معنی دار نشد. با توجه به ارتباط مثبت معنی دار بین متغیرهای مورد بررسی روش آموزش چند رسانه ای به منظور ارتقای انگیزش پیشرفت پیشنهاد می شود.
ملخص الجهاز:
"از طرف دیگر برای تولید وساخت چندرسانهای به وسیله آموزگاران و مربیان باید آنها را آموزش داد و همچنین ترس کاربران به خاطر نیاز به دانش فنی برای استفاده از محتوای آموزشی، بروز نتایج منفی به سبب صرف بیش از حد وقت و بی دقتی در عرصه آموزش را از جمله موانع استفاده از چندرسانهایهای - Multimedia - Heinich, Micheal, Russel - Lindstrom - Keppell - Wiebe&Annetta - Plass et all - Radvansky& Sacks آموزشی دانستهاند(رایان و دسی 1 ،2008).
(باقری و همکاران، 1382) نیز در بررسی تفاوتهای جنسیتی در خرده مقیاسهای AMS به این نتیجه رسیدند که در انگیزش درونی و هر دو خرده مقیاس آن یعنی فهم و تجربه تحریک و نیز تنظیم همانندسازی شده از انگیزش بیرونی برای تحصیل برتری با دختران و در تنظیم بیرونی و بیانگیزگی برتری با پسران است و در تنظیم تزریقی نیز تفاوت معنیدار مشاهده نشد.
آمارهها متغیرها خرده مقیاسها نوع سوم مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات مقدار F سطح معنیداری انگیزش بیرونی تنظیم درونی شده 134% 1 128/0 24/0 874/0 تنظیم بیرونی شده 031/28 1 036/28 378/2 144/0 تنظیم همانندی سازی 98/61 1 34/61 403/7 010/0 همانگونه که جدول شماره3 نشان میدهد، بین دو گروه آموزشی به روش چندرسانهای و روش متداول از لحاظ خرده مقیاسهای تنظیم همانندسازی(p=0/001) بیانگیزگی(P=0/010)، تفاوت معنیدار آماری وجود داشت.
(باقری و همکاران، 1382) نیز در بررسی تفاوتهای جنسیتی در خرده مقیاسهای انگیزش پیشرفت به این نتیجه رسیدند که در انگیزش درونی و هر دو خرده مقیاس آن (فهم و تجربه تحریک) و نیز تنظیم همانندسازی شده از انگیزش بیرونی برای تحصیل برتری با دختران و در تنظیم بیرونی و بیانگیزگی برتری با پسران است و در تنظیم تزریقی نیز تفاوت معنیدار مشاهده نشد."