خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان دانشجویان انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 362 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامهی راهبردهای شناختی و فراشناختی موسویان، پرسشنامهی اهمالکاری تحصیلی سولومن و راتبلوم و پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین راهبردهای شناختی و مولفههایش و راهبردهای فراشناختی و مولفههایش با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان رابطهی منفی معناداری و بین اضطراب امتحان و مولفههایش با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که راهبردهای شناختی و مولفههایش و راهبردهای فراشناختی و مولفههایش بهطور منفی و معناداری و اضطراب امتحان و مولفههایش بهطور مثبت و معناداری، میتوانند اهمالکاری تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کنند (01/0>p). نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان از متغیرهای مهم و مرتبط با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان میباشند.
ملخص الجهاز:
"پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در دانشجویان The Prediction of Academic Procrastination based on Cognitive Strategies, Metacognitive Strategies and Test Anxiety in University Students علی شیخالاسلامی1* دریافت مقاله: 22/10/1394 پذیرش مقاله: 15/02/1395 چکیده کلیدواژهها: راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، اضطراب امتحان، اهمالکاری تحصیلی، دانشجویان 1.
رفتار اهمال کارانه باعث ایجاد تأثیراتی در افراد از قبیل بیقراری شبانه، سطوح بالای استرس، افسوس و پشیمانی، اضطراب، گوشهگیری و عقبنشینی به علت کمبود وقت یا انجام ناقص کارها procrastination Chase Johansen, Oswald & Safran Oweini & Harraty Akinsola, Kolawole, Tella & Tella Pedro, Marta, Jose, Nunez, Paula & Antoni Tice & Baumeister Lee Rothblum, Solomon & murkami Schraw, Wadkins & Olafson Kagan, Cakir, Ilhan & Kandemir Balkis & Duru Steele میشود.
نتایج مطالعه نشان داد که درصد بالایی از دانشآموزان در نوشتن مقالههای ترم تحصیلی، مطالعه برای امتحان و تکمیل کردن تکالیف Biggs & Felton Shaeffer Miller, Weaver & Semb Ziesat, Rosenthal & White Solomon & Rothblum Spielberger Harrison Chen Cassady & Johnson Stöber & Joormann خواندنی هفتگی، دچار مشکل اهمالکاری هستند.
سؤال اول پژوهش عبارت بود از اینکه سهم راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان چقدر است؟ بدین منظور از تحلیل رگرسیون به روش همزمان استفاده شد که نتایج آن در جدول ذیل ارائهشده است.
پس میتوان گفت همانطور که پژوهشها نیز نشان دادهاند بین راهبردهای فراشناختی که عبارت است از تمرین بررسی دانش موجود و فرایندهای فکری خود بهمنظور ارزیابی پیشرفت تحصیلی و شامل مؤلفههای برنامهریزی، نظارت و ارزشیابی و نظمدهی میباشد با اهمالکاری تحصیلی رابطهی منفی معناداری وجود دارد و با کاهش استفاده از راهبردهای فراشناختی مثل برنامهریزی، نظارت و ارزشیابی و نظمدهی، اهمالکاری تحصیلی افزایش مییابد."