خلاصة:
هدف: این پژوهش باهدف بررسی این مساله که سهم چارچوب ذهنی تحولی در پیشبینی ثبات قدم بیشتر از چارچوب ذهنی تثبیتشده است، انجامگرفته است.روش: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری دانشجویان کارشناسی سال آخر دانشگاه بوعلی سینا (94-93) منظور شده بود که تعداد 302 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه ثبات قدم داکوورث (2007) و چارچوب ذهنی کارول دوئک (2007) بود.یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که از میان دو چارچوب ذهنی، چارچوب ذهنی تحولی توانست ثبات قدم را پیشبینی کند (P˂0.001) و لذا نقش چارچوب ذهنی تحولی معنیدار است.نتیجهگیری: پس افراد با چارچوب ذهنی تحولی در پیگیری اهداف بلندمدت و هنگام مواجه با شکست ثبات قدم بیشتری را در به انجام رساندن اهداف نشان میدهند که اشخاص با چارچوب ذهنی تثبیتشده از آن محروم هستند.
ملخص الجهاز:
"پیشبینی ثبات قدم دانشجویان بر اساس چارچوب ذهنی Prediction of Students Grit Based on Mindset حسین محققی1* و پریا قاسمی2 دریافت مقاله: 25/9/1394 پذیرش مقاله: 20/03/1395 چکیده کلیدواژهها: 1.
Gollwitzer Eliot & Dweck Sinha fixed growth Blackwell Sorich Blackwell, Trzesniewski & Dweck, Good, Aronson & Inzlicht ارنسون، فرد و گود 1 (2002) و والتون و کوهن 2 (2011، 2007) در مطالعهای روی دانشجویان دریافتند که آموزش مداخلات مربوط به چارچوب ذهنی تحولی تأثیرات بلندمدتی بر روی پیشرفتهای آموزشگاهی آنها و عدم ترک تحصیل در آنها داشته است.
نتایج بررسی فرضیه نشان داد که این فرضیه مورد تأیید قرار گرفته است یعنی در افراد با وجود داشتن چارچوب ذهنی تحولی ثبات قدم بیشتری را میتوان پیشبینی کرد.
در مورد چگونگی شکلگیری چارچوب ذهنی تحولی و نقش آن در پیشبینی ثبات قدم دانشجویان میتوان علاوه بر تأثیر نظامهای دیگری چون محیطهای آموزشی و جامعه، به نقش و تأثیر نظام تربیتی خانواده در این زمینه اشاره کرد بهعنوانمثال زمانی که چارچوب ذهنی فرد تثبیتشده باشد نوع تحسین و تشویق دریافت شده از سوی والدین در موفقیت و پیگیری اهداف او نتیجه عکس میدهد (مولر و دوئک، 1998) در همین راستا گاندرسون و همکارانش (2013) در مطالعاتی دریافتند که نوع تحسین و تشویق والدین در خانه نوع چارچوب ذهنی فرزندان و تمایل آنها برای انتخاب تکالیف چالشبرانگیز و تصمیم درست هنگام مواجهه با موانع را پیشبینی میکند."