خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تبیین وضعیت شاخص های بازاریابی گردشگری ورزشی از دیدگاه کارشناسان ورزش و گردشگری استان آذربایجان غربی است . پژوهش حاضر علی-مقایسه ای بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است . جامعه آماری کارشناسان سازمان گردشگری (٣٩ نفر) و کارشناسان اداره های ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی (٤٥ نفر) بوده اند. نمونه پژوهش به صورت تمام شمار و غیرتصادفی هدفمند (٧٤=N=n) انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسش نامه شاخص های بازاریابی گردشگری ورزشی بیدختی و نظری (١٣٨٨) با پایایی ٨٢درصد است . روایی نیز با نظر متخصصان مدیریت ورزشی لحاظ شد. برای مقایسه وضعیت موجود و مطلوب ، از آزمون ویلکاکسون و برای مقایسه میانگین مولفه ها با میانگین طیف مد نظر، از آزمون تی تک نمونه ای و برای رتبه بندی شاخص ها از آزمون فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان میدهد بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود، در مولفه های تعدیل سرمایه گذاری کلان کشوری، توسعه زیرساخت ها، توجه به جاذبه های گردشگری، فعالیت های تبلیغاتی و تنظیم راهبردها براساس توزیع جاذبه ها تفاوت معناداری وجود دارد و در تمام موارد، میانگین امتیاز وضع موجود کمتر از وضعیت مطلوب است . یعنی شاخص های مذکور در وضعیت موجود توانمند نشده اند و نیاز به بازنگری دارند تا به وضعیت بهینه برسند. براساس نتایج ، مدیران از شاخص های بازاریابی گردشگری ورزشی به مثابه روشی کارآ و موثر استفاده نمیکنند، درحالیکه مشخص شد استفاده از این روش ها از دلایل توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی است . نتیجه این عوامل جایگاه سازی مثبت صنعت گردشگری ورزشی استان در ذهن گردشگران است و نهایتا اینکه گردشگری ورزشی استان آذربایجان غربی توسعه مییابد و سهم بازار گردشگری استان افزایش پیدا میکند.
ملخص الجهاز:
بنابراین پژوهش حاضر به مقایسه دیدگاه مدیران و کارشناسان حوزه گردشگردی با اداره های تربیت بدنی درخصوص شاخص های بازاریابی گردشگری ورزشی و تفاوت وضعیت موجود و مطلوب شاخص ها پرداخته و پنج زیرمقیاس اصلی به منزله ابعاد موضوع مطرح شده اند: تعدیل سیاست گذاریهای کلان کشوری، توسعه ساختارهای زیربنایی، توجه به جاذبه های گردشگری، فعالیت های تبلیغاتی و تنظیم راهبردها براساس توزیع جاذبه ها با زیرمؤلفه هایش یا همان فرضیه های فرعی پژوهش (توزیع جاذبه ها با رویکرد کاهش فصلی تقاضا، توزیع جاذبه ها با رویکرد افزایش مدت اقامت گردشگران ، توزیع جاذبه ها با رویکرد افزایش رضایت و وفاداری گردشگران ، توزیع جاذبه ها با رویکرد افزایش درآمدهای گردشگران ).
001 بحث و تفسیر نتایج بررسی یافته های پژوهش ، همان طور که در برونداد نتایج آزمون فریدمن در جدول ٤ نیز قابل ملاحظه است ، نشان داد که از دیدگاه کارشناسان درمیان شاخص های بازاریابی گردشگری ورزشی تعدیل سیاست گذاریهای کلان کشوری در استان آذربایجان غربی اولویت دارد که این موضوع با نتایج پژوهش های موسوی گیلانی (٢٠١٢)، کوزه چیان (٢٠١١)، شجاعی و نورالدین (١٣٨٦)، توماس و همکارانش (١٩٩٦)، یوزاما (٢٠٠٨)، زهرر (٢٠٠٩)، یات و همکاران (٢٠٠٤) و نظری و بیدختی (١٣٨٨) همسو است .
یکی دیگر از نتایج پژوهش ، همان طور که در برونداد نتایج آزمون فریدمن در جدول ٤ نیز قابل ملاحظه است ، بیان میکند که توجه بیشتر به جاذبه های گردشگری، سومین اولویت را در توسعه صنعت بازاریابی گردشگری ورزشی استان آذربایجان غربی دارد.