خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش انگیزه در هویت تیمی هواداران فوتبال در دانشگاه سیستان و بلوچستان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و با توجه به هدف از نوع کاربردی است . جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان و کارمندان دانشگاه سیستان و بلوچستان است که در سال تحصیلی ٩٢-١٣٩١ در این دانشگاه مشغول به تحصیل و خدمت بوده اند. ازآنجاکه حجم جامعه آماری بیش از ١٠٠٠٠ نفر بود، براساس جدول نمونه گیری مورگان ، تعداد نمونه ٣٨٤ نفر تعیین شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های هوّیت تیمی تریل و جیمز (٢٠٠١) و انگیزش گائو و همکاران (٢٠٠٩) استفاده شد. روایی پرسش نامه ها را استادان تربیت بدنی تایید کردند و پایایی پرسش نامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ٠/٩٤ و ٠/٨٨ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که انگیزش هواداران رابطه معنیداری با هویت تیمی آنان دارد (٠/٦٨= R و٠/٠٥ >p ). همچنین به جز متغیر گریختن (فرار از روزمرگی)، بقیه متغیرها (تعامل اجتماعی، سرگرمی، وابستگی تیمی، موفقیت و خانواده ) توانستند پیش بین معناداری برای هویت تیمی و پیش بینیکننده قویتری برای هویت تیمی باشند (٠/٥١٤=ضریب استاندارد سرگرمی ).
ملخص الجهاز:
نیل و فونک (٢٠٠٦) انگیزش ، وفاداری و حضور هواداران لیگ فوتبال استرالیا را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که علاقه به تیم ، پیروزی نیابتی و هیجان بر وفاداری هواداران تأثیر مثبت دارد و همچنین انگیزه های اجتماعیشدن ، سرگرمی و پیروزی نیابتی بر تمایل برای حضور مجدد هواداران مؤثر بوده است (٢١).
میانگین ، انحراف استاندارد و ماتریس همبستگی پیرسون میان متغیرهای تحقیق هویت تیمی 2/50 1/21 1 0/68** 0/49** 0/30** 0/62** 0/60** 0/60** 0/23 انگیزه کلی 2/44 0/84 1 0/73** 0/69** 0/75** 0/79** 0/73** 0/73** تعامل اجتماعی 2/36 1/08 1 0/52** 0/44** 0/36** 0/51** 0/49** خانواده 2/74 1/01 1 0/45** 0/35** 0/23** 0/38** سرگرمی 2/33 0/94 1 0/49** 0/53** 0/48** وابستگی تیمی 2/4 1/55 1 0/56** 0/46** موفقیت 2/01 0/85 1 0/48** گریختن 2/66 0/94 1 P<0/01** به منظور تعیین تأثیر هریک از متغیرهای مستقل بر هویت تماشاگران و همچنین تأثیر کلی متغیرهای مستقل از رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد.
در پژوهش حاضر، بین «تعامل اجتماعی» از مفهوم انگیزه با هویت تیمی هواداران رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد (٠٠٥≥P، ٠٤٩=r)، همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که خرده مقیاس تعامل اجتماعی توانست پیشگوی معناداری برای هویت تیمی دانشجویان باشد (٠/٠٥> p، ٠٢١=н) این یافته با یافته های تریل و همکاران (١٩٨٩) ، هسو (٢٠٠٣)، جیمز و راس (٢٠٠٤)، نیل و فونک (٢٠٠٦)، ساعتچیان و همکاران (١٣٩٠)، دمیس و همکاران (٢٠١١) و کاترین و همکارانش (٢٠١٢) همسو است (١١،١٩،٢٠،٢١،٢٢،٢٥،٢٦).