خلاصة:
حجاب وعفاف از آموزه های مهم اسلامی است که ریشه در قرآن مجید دارد و به عنوان حق الله مطرح است. دارای حکم تکلیفی صریح می باشد که فقها آن را اجتهاد کرده و در اختیار مکلفین قرار داده است. این نوشته درپی آن است تا اثبات نماید که صدور حکم پوشش اسلامی از سوی شارع مقدس اسلام نه تنها با فعالیت های اجتماعی و فرهنگی زنان مخالف نیست، بلکه زمینه حضور آنان را در فعالیت های اجتماعی فراهم کرده است. اسناد بین المللی هم گویای این مطلب است که حجاب و عفاف اگر به عنوان تبعیض علیه زنان یا موجب محرومیت از حقوق اساسی، محدودیت شغلی، تحصیلی و فعالیت های اجتماعی آنان باشد، قطعا با محتوای اسناد حقوق بشر در تضاد خواهد بود. محتوای قانون ما هم می رساند که رعایت نکردن حجاب بانوان توجیه ناپذیر است
Hijab or Islamic modest dress and chastity is one of important teachings of Islam rooted in Quran and discussed as haqqullah [God's right]. It has an unequivocal ruling deduced by jurisprudents and presented to mukallafin [duty-bound].
This article tries to prove that the Islamic dress code laid down by the sacred founder of Islam is not in contradiction to women's social and cultural activities rather it paves the way for them to better participate in social activities. Similarly، international documents point out that if hijab and chastity becomes a form of discrimination against women or deprives women of their basic rights or denies them their right to education، occupation and social activities، it will run counter to the contents of human rights documents. Contents of our law also imply that it is unjustifiable for women not to wear hijab.