خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس و ابعاد هویت کودکان کار شهرستان گرگان بود ؛ به این منظور 96 کودک کار ( پسر و دختر ) به عنوان جمعیت نمونه از بین 125 کودک کار شهرستان گرگان و بر اساس جدول کوهن با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شد ، سپس تعداد 50 نفر از کودکان کار که بر اساس مقیاس مهارت اجتماعی متسون ، پرسش نامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسش نامه ابعاد هویت چیک نمره پایینی کسب نموده بودند به صورت کاملا تصادفی انتخاب و با استفاده از طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شد. در ادامه کودکان گروه آزمایشی ، در 12 جلسه یک ساعته در دوره آموزش مهارت های اجتماعی شرکت داده شدند . پس از برگزاری برنامه مداخله ای، دو گروه آزمایشی و کنترل با یکدیگر مقایسه شدند . یافته ها نشان می دهد برنامه مداخله ای ، اثر معناداری (01/0p < ) بر بهبود عزت نفس و ابعاد هویت کودکان کار در گروه آزمایشی دارد .
ملخص الجهاز:
تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس و ابعاد هویت کودکان کار 1 سید مرتضی سیادت 2 محسن جدیدی تاریخ وصول : ٩٣/٩/٥ تاریخ پذیرش : ٩٤/٣/١٢ چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس و ابعاد هویت کودکان کار شهرستان گرگان بود؛ به این منظور ٩٦ کودک کار ( پسر و دختر ) به عنوان جمعیت نمونه از بین ١٢٥ کودک کار شهرستان گرگان و بر اساس جدول کوهن با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شد، سپس تعداد ٥٠ نفر از کودکان کار که بر اساس مقیاس مهارت اجتماعی متسون ، پرسش نامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسش نامه ابعاد هویت چیک نمره پایینی کسب نموده بودند به صورت کاملا تصادفی انتخاب و با استفاده از طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند.
در این پژوهش ، ٩٦ کودک کار بر اساس جدول کوهن به روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شده ، سپس ٥٠ نفر کودکانی که در فهرست ارزیابی مهارت اجتماعی متسون ، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و ابعاد هویت چیک نمره پایینی کسب کرده بودند در تراز سنی ١٣ تا ١٧ سال ، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند ( تعداد ٢٥ نفر در هر گروه ).
شیوه نمره گذاری: فهرست بررسی ماتسون ، ٦٤ سؤال است و دو مقیاس فرعی دارد که عبارتند از: مهارت های اجتماعی مناسب و رفتارهای نامناسب ؛ دامنه نمرات این مقیاس ها میان ٦٤ و ٣٢٠ در نوسان است ( متسون و اولندیک ، ١٩٨٨ ؛ ترجمه ی به پژوه ، ١٣٨٤).