خلاصة:
هدف این تحقیق بررسی نقش تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام در جلب اعتماد مخاطبان به خرید کالا میباشد. تحقیق با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و جامعاه آماری کاربران اینترنت و از اعضاء فعال شبکه تلگرام در شهر مشهد و در رده سنی بین 20 تا 65 سال منظور گردیده است. برای آزمون روایی یا ابزار تحقیق از آزمون پایایی بازآزمایی و برای اعتبار تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران حجم نمونه در میان کاربران تلگرام در محدوده جغرافیایی تحقیق تعاداد 384 نفر مشاخ و روش نمونه گیری در ایان تحقیق روش تلفیقی یا ترکیبی میباشد. پرسشنامه پس از توزیع بر حسب حجم نمونه و اخذ جواب آنها داده ها به نرم افزار SPSS داده شد و نتایج در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتیجه به اینکه بین تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام در جلب اعتماد مخاطبان و خرید کالا رابطه معناداری وجود دارد. مشخ شد افرادی که به تبلیغات در شبکه اجتماعی تلگرام اعتماد کمی دارند، کمتر به خرید کالا یا خدمات در تلگرام اقدام کردهاند. همچنین بین استفاده از افراد مشهور جذابیت های تصویر (طراحی و گرافیک) استفاده از نمادها و نشانه ها جلب توجه به انیمیشن های تبلیغاتی و جذابیت شعارها در تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام و خرید کالا در تلگرام رابطه معناداری وجود دارد. زیرا هر چه نظر آنان را کمتر به خود جلب کرده است کمتر به خرید کالا و خدمات اقدام کردهاند.
ملخص الجهاز:
"پیشینه تحقیق در خصوص نقش تبلیغات در شبکه های اجتماعی تحقیقاتی صورت گرفته است که در ذیل خواهد آمد، امابه طور اخص در رابطه با بررسی نقش تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام در جلب اعتماد مخاطبان به خرید کالا، کار خاصی با روش انجام شده در این پژوهش مشاهده نگردید و علت آن احتمالا نوظهور بودن این شبکه اجتماعی اطلاع رسان و نیز گره خوردن تجارت و بازرگانی اجناس و بازاریابی کالاها و همچنین خدمات در این شبکه اجتماعی می باشد، با وجود این می توان به ذکر تعدادی از آثار تحت رسالهها و پایان نامه های دانشگاهی و پژوهشهایی در داخل و خارج در امر تبلیغات بازرگانی و شبکه های اجتماعی اشاره کرد: 1- حسینی و همکاران، تأثیر به کارگیری بازاریابی اینترنتی در عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه در بخش صنعت را مورد مطالعه قرار دادند.
متغیرهای پژوهش متغیرهای مستقل و وابسته ، نوع و سطح متغیرها در پرسشنامه شماره متغیر نوع متغیر سطح اندازه گیری 1 اعتماد به تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام مستقل ترتیبی 2 استفاده از افراد مشهور در تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام مستقل ترتیبی 3 جذابیت های تصویر در تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام مستقل ترتیبی 4 استفاده از نمادها و نشانه ها در تبلیغات شبکه تلگرام مستقل ترتیبی 5 جلب توجه به انیمیشن های تبلیغاتی شبکه اجتماعی تلگرام مستقل ترتیبی 6 جذابیت شعارها در تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام مستقل ترتیبی 7 خرید کالا در شبکه اجتماعی تلگرام وابسته ترتیبی روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافته ها: پس از جمع آوری و کنترل پرسشنامه ها و حذف پرسشنامه های ناقص، سوالات کد گذاری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS ( این برنامه اختصاص به آزمون های آماری در علوم اجتماعی دارد ) بانک اطلاعاتی مورد نیاز تشکیل و سپس داده ها پردازش شد و تجزیه و تحلیل داده ها انجام گرفت."