ملخص الجهاز:
مدیریت بازار و بازاریابی از شاخههای بسیار برجسته و رو به رشد این درخت بوده و هماکنون در همه سازمانها و بنگاههای اقتصادی؛انتفاعی؛خیریه و غیرانتفاعی پایگاه استواری بدست آورده است.
این ویژگی حکم میکند تا در گزینش،آموزش،و پاداشدهی کارکنان بخش خدمات بسیار دقت شود.
اهمیت کارکنان خدمات در بیشتر خدمات،تماس میان کارکنان بنگاه و مشتری بسیار نزدیک و ژرف است.
ارزیابی خدمات هم بسیار مهم بوده و بایستی کارکنان را از دیدگاههای مشتریان آگاه کرد تا خود را با استانداردهای موردنظر آنها هماهنگ کنند.
جاانداختن بنگاه خدماتی منظور از جاانداختن سازمان،پیروی از فرآیندی است که مایه ایجاد و دوام جای پای مشخصی برای بنگاه و فرآوردههایش در بازار (به تصویر صفحه مراجعه شود) کیفیت کار به روابط کارکنان- مشتری بستگی کامل دارد.
آمیزه بازاریابی خدمات افزون بر چهار عامل(فرآورده«خدمت»- قیمت-پخش«مکان عرضه»-ترویج)که آمیزه بازاریابی کالاها را میسازند،سه عامل دیگر نیز در بازاریابی خدمات موثر که عبارتند از:کارکنان- نشانههای ظاهری بنگاه-فرآیند کار.
قیمتگذاری قیمت به سه دلیل از عاملهای کلیدی بازاریابی خدمات میباشد:نخست اینکه معیاری برای نشان دادن کیفیت خدمات است که میدانیم پیش از خرید نمیتوان آنها را ارزیابی کرد.
ترویج بر سر زبان افتادن نام بنگاه و خدمات آن،در پیروزی کار بسیار موثر میباشد.
بازاریابی همچنین بایستی به نقشی که مشتریان در محیط و مکان عرضه خدمات دارند، توجه شایسته کرده و در پی کاستن از هرگونه پیشامد ناگوار و جنبههای ناخشنودکننده از سوی یک یا چند مشتری برای دیگران باشد.
نشانههای ظاهری بنگاه مکان و ابزار تولید خدمات،از اهمیت بالایی برخوردارند:مشتری بیشتر وقتها از این نشانهها درباره کیفیت خدمات داوری میکند.