خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف تبیین رابطه بین باورهای فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی 94-93 به اجرا در آمده است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی است آزمودنی ها شامل 100 دانش آموز (50 دانش آموز دختر و 50 دانش آموز پسر) به روش تصادفی خوشهای با استفاده از پرسشنامه باورهای فراشناختی شرر و مادوکس (1982) ونمره عملکرد تحصیلی بر اساس معدل سه سال گذشته دانش آموزان دوره متوسطه شهر یاسوج اندازه گیری میشود. در پژوهش حاضر پایایی پرسشنامه با استفاده ازروش آلفای کرونباخ محاسبه گردید.دادههای استخراج شده از پرسشنامه با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند و در نهایت نتایج نشان داد که بین باورهای فراشناختی وعملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین طبق نتایج باورهای فراشناختی باپنج شاخص ۱- باورهای نگرانی مثبت ۲– باورهای غیرقابل کنترل ۳– باورهای صلاحیت شناختی ٤– باورهای منفی عمومی ۵– خودهشیاری شناختی پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی می باشد.
ملخص الجهاز:
از طرفی برای رشد پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان باید بتوانند به تنهایی فرایندهای شناختی خود هدایت کرده و تنظیم نمایند اما رسیدن به این امر بدون دانستن حد و اندازه اکنون آن غیر ممکن است.
. بنابراین سوالی که مقاله حاضر به دنبال آن است این میباشد که: آیا باورهای روانشناختی پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی دانش آموزان هستند؟ ادبیات تحقیق ومدل مفهومی -2 2-1- مفهوم باورهای فراشناخت، تعاریف و مفاهیم اصطلاح فراشناخت به فرایندهای شناختی گفته میشود که در کنترل جنبههای شناخت نقش دارند (فلاول، 1979).
با استناد به یافته های جدول (6-1)ملاحظه میشود بین باورهای فراشناختی منفی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد (039/0=p و 206/0- =r) بنابراین فرضیه اول تأیید میشود.
با استناد به یافته های جدول (6-1)ملاحظه میشود بین باورهای نگرانی مثبت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد (0001/0 =p و 500/0 =r) بنابراین فرضیه دوم تأیید میشود.
6-4-فرضیه فرعی سوم: بین فراشناختی منفی در مورد افکار و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
همان طور که در جدول 3 ملاحظه میشود بین ویژگیهای باورهای فراشناخت منفی در مورد افکار و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد (0001/0=p و 257/0- =r) بنابراین فرضیه سوم تأیید میشود.
با استناد به یافته های جدول (6-1)ملاحظه میشود بین خودآگاهی شناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد (0001/0 =p و 450/0 =r) بنابراین فرضیه پنجم تأیید میشود.
Metacognitions, emotions and procrastination, Journal of Cognitive Psychotherapy.