خلاصة:
فروشگاه هاي اينترنتي در چند سال گذشته از رشد چشم گيري برخوردار بوده اند. اين فروشگاه ها جهت حداكثرسازي استفاده از منابع و نزديك تر شدن هر چه بيشتر به اهداف، نيازمند سنجش عملكرد مي باشند تا از اين طريق بتوانند ضمن شناسايي نقاط قوت و ضعف خود با حداقل نمودن منابع ورودي وضعيت موجود را بهبود ببخشند. مدل تحليل پوششي داده ها يك روش ناپارامتريك براي اندازه گيري كارايي فني و عملكرد مجموعه اي از واحدها است. پژوهش حاضر با توجه به اهميت سنجش كارايي فروشگاه هاي اينترنتي و با استفاده از مدل CCR مضربي ورودي محور، درصدد است تا كارايي فروشگاه هاي اينترنتي را اندازه گيري نمايد. در اين مطالعه فرآيند خدمت دهي فروشگاه هاي اينترنتي به دو مرحله عرضه پذيري و سودآوري تقسيم شده است. بنابراين براي محاسبه كارايي از يك مدل دو مرحله اي تحليل پوششي داده ها استفاده مي شود. بر اساس داده هاي جمع آوري شده، كارايي 37 فروشگاه اينترنتي مورد بررسي قرار گرفت. نتايج بدست آمده، شامل كارايي كلي فروشگاه هاي اينترنتي و كارايي مراحل عرضه پذيري و سود آوري مي شود. با مشخص شدن كارايي مراحل عرضه پذيري و مرحله سودآوري، نقاط ناكارآمد فروشگاه مشخص شدند و راه كارهايي براي بهبود آن پيشنهاد شده است.
ملخص الجهاز:
"ورودیها و خروجی های سیستم بر اساس مدل سوم عبارتند از: ورودیها: کارمندان، سرمایه ها، هزینه ها خروجی ها: درآمدها، مشتریان، بازدیدکنندگان براساس مدلهای یک، دو و سه کارایی فروشگاههای اینترنتی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها محاسبه شد که نتایج در جدول ٣ آورده شده است .
( به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل ٤ مقایسه کارایی کلی فروشگاههای اینترنتی با نسبت هزینه نیروی انسانی به کل هزینه ٥- نتایج و پیشنهادها مدل تحلیل پوششی دادهها در تحقیقات علمی فراوانی برای محاسبه کارایی نسبی مورد استفاده قرار گرفته شده است .
هرچند در این تحقیق از یک مدل دو مرحله ای تحلیل پوششی دادهها جهت اندازهگیری کارایی نسبی فروشگاههای اینترنتی استفاده شده است ولی توصیه می شود ترکیبی از روشهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد و درنهایت ترکیب نتایج ارائه شود.
بعضی از پیشنهادها برای تحقیقات آینده به شرحی است که در ادامه آمده است : ١-تحلیل حساسیت منابع ورودی و خروجی در کنار چنین تحقیقی برای آگاهی از نحوه عملکرد انجام شود تا مشخص گردد کدام شاخص در میزان کارایی مؤثرتر است تا بتوان برنامه ریزی دقیق تری نسبت به توزیع منابع انجام داد؛ ٢-استفاده از مدل مطرحشده در این تحقیق برای محاسبه کارایی یک فروشگاه اینترنتی در چند دوره مختلف ؛ ٣-مدل ارائه شده در این تحقیق برای ارزیابی و رتبه بندی فروشگاههای اینترنتی از دادههای قطعی به عنوان ورودی و خروجی استفاده کرده است ، در حالی که در مسائل واقعی ، اغلب به حالاتی برخورد می کنیم که نمی توان آن را به طور قطعی بیان کرد و تحت شرایط مختلف ممکن است ثابت و معین نباشد."