خلاصة:
رفتار مصرفکننده موضوعی بحث انگیز و چالشی است که در برگیرندة افراد و آنچه خرید میکنند، چرا و چگونگی خرید آنها، بازاریابی و آمیزة بازاریابی و بازار است . در این عصر انسان صرفا به عنوان عامل مصرف ارزش خلق شده به وسیله تولیدکنندگان به شمار نمیرود بلکه نقش غیرقابل انکاری در چرخه تولید داشته و به واسطه مصرف به دنبال تولید هویت ، تصور، معنا، ارزش و تجربه است . بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و اینکه تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است ، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ارزشهای مصرف بر قصد خریدکاربران اپراتورهای همراه اول و ایرانسل میپردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از شاخه همبستگی است . در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه استاندارد، دادهها جمع آوری و از طریق آزمونهای آماری در قالب نرمافزارهای SPSS و SmartPLS تجزیه و تحلیل شد. جامعه آماری این تحقیق مشتریان اپراتورهای تلفن همراه هستند و نمونه آماری، از طریق فرمول تعیین حجم نمونه جامعه نامحدود تعیین شد. نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن است که ارزشهای مصرف خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه بر قصد خرید مشتریان تاثیر دارد. همچنین از میان مولفه های ارزشهای مصرف، ارزش کارکردی و ارزش تاثیر معناداری را بر قصد خرید دارند ولی تاثیر ارزش اجتماعی، احساسی و شناختی بر قصد خرید تایید نشد.
ملخص الجهاز:
نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن است که ارزشهای مصرف خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه بر قصد خرید مشتریان تأثیر دارد.
به طور کلی میتوان گفت که درباره هر محصول یا خدمت خاص، هریک از ابعاد ارزش مصرفکننده دارای تأثیری متفاوت بر قصد خرید افراد است ، برای مثال در مورد کالاهای لوکس ، ارزش احساسی و اجتماعی ادراک شده نسبت به ارزش کارکردی تأثیر بیشتری بر قصد خرید افراد دارد.
با توجه به نتایج مربوط به ضرایب همبستگی به دست آمده که در جدول ٣ نشان داده شده است ، میتوان به این نتیجه رسید که تمامی متغیرهای تحقیق در سطح اطمینان ٩٩ درصد رابطه معناداری با هم دارند.
براساس نتایج به دست آمده از ضریب مسیر و آماره t، متغیر ارزش کارکردی در سطح اطمینان ٩٥ درصد بر متغیر قصد خرید مشتری اپراتورهای تلفن همراه تأثیر معنادار دارد.
بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که هرچه قدر ارزش مصرف خدمات ارائه شده به وسیله اپراتورهای تلفن همراه بهبود پیدا کند، قصد خرید مشتریان برای خدمات ارائه شده نیز افزایش مییابد.
بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که هرچه قدر ارزش کارکردی و وضعیتی خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه بهبود پیدا کند، قصد خرید مشتریان برای خدمات ارائه شده بیشتری خواهد بود.
بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که هر چه قدر ارزش اجتماعی، احساسی و شناختی خدمات ارائه شده به وسیله اپراتورهای تلفن همراه بهبود پیدا کند، قصد خرید مشتریان برای استفاده از خدمات ارائه شده تغییری نخواهد کرد.