خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی برنامه درسی دروس عمومی معارف اسلامی دانشگاهی به منظور ارائه راهکارهای کیفیت بخش انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. از میان همه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شاهد (1300 نفر) 297 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی سهمیهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود و دادههای حاصل نیز با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد وضعیت محتوای برنامه درسی (14/ 3) در حد متوسط، شیوههای تدریس (61/ 3) و روشهای ارزشیابی (28/ 3) کمتر از حد متوسط است. از این رو توجه به راهکارهایی مانند 1- بازنگری و به روز کردن محتوا. 2- برقراری ارتباط عمودی و افقی بین محتوا. 3- استفاده اساتید از شیوههای جدید تدریس. 4- بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی. 5- استفاده از روش خود ارزشیابی. 6- ترغیب دانشجویان به انجام کارهای پژوهشی، میتواند کیفیت بخش برنامه درسی دروس عمومی معارف اسلامی باشد.
ملخص الجهاز:
ازاین رو توجه به راهکارهایی مانند ١-بازنگری و بـه روز کـردن محتـوا؛ ٢-برقـراری ارتباط عمودی و افقیبین محتوا؛ ٣-استفاده اساتید ازشیوه هایجدیـد تدریس ؛ ٤-بهره گیریازفناوری هاینوین آموزشی؛ ٥-استفاده از روش خود ارزشیابی؛ ٦-ترغیـب دانشـجویان بـه اجـرای کارهـایپژوهشـی ، میتواند کییفت بخش برنامۀ درسی دروس عمومی معارف اسلامی باشد.
اشرفی وآخوندی (١٣٩١)درپژوهش خود بـا عنـوان «آسـیب شناسـی آمـوزش دینـیدر دانشگاه هااز دیدگاه دانشجویان »از عواملی همچون عدم مطابقت محتوای کتـب بـا مقتضـیات جوانی -عدم پاسخگو بودن به نیازهای عصر حاضر دانشـجویان -عـدم افـزایش دانسـته هـای آن ها-کاربردی نبودن این محتوا دررشته -تناسب نداشـتن روش تـدریس ومحتـوای دروس دینی -تأکید برمحفوظات -آشنا نبودن اساتیدباشیوه هاینوین تدریس وفن آوری اطلاعـات به عنوان مهم ترین موانع و آسیب های تحقق آموزش دینیمطلوب یادکرده اند.
Pascalrell,Terenzini &Patrick / روش پژوهش حاضر توصیفیازنوع پیمایشیبودو تلاش کرده است کـه تصـویری از نظـرات دانشجویان مشغول به تحصیل دردورة کارشناسی دانشـگاه شـاهد رادربـارة وضـعیت برنامـۀ درسی دروس عمومی معارف اسلامی دانشگاهی به دست آورد.
Scheffe یافته ها سؤال اول پژوهش : دانشـجویان وضـعیت برنامـۀ درسـی (محتـوا،شـیوه هـای تـدریس و روش هایارزشیابی) دروس عمومی معارف اسلامی دانشگاهی را چگونه ارزیابیمیکنند؟ به منظور دستیابی به پاسخ این سؤال ، چهل و پنج گویه درپرسشنامه قـرار داده شـده وبـا میانگین نظری ٣بررسی ومقایسه شدند.
به علاوه از نتایج پـژوهش حاضـر فقدان ارتباط عمودی و افقیو پیوستگی لازم بین دروس معارف اسلامی دردورة دبیرسـتان و دانشگاه ولزوم تناسب محتوای آموزش دروس بانیازهای دانشجویان است کـه بـایافتـه هـای پژوهش امینی و همکاران (١٣٩٢) همخوانی دارد.