خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای تفکر با هوش فرهنگی دبیران ، در مدارس مقطع متوسطه شهرستان نقده انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی 145 دبیر با توجه به جنسیت به صورت طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش، از دو پرسشنامه استاندارد سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر و هوش فرهنگی آنگ و همکاران استفاده شده است. برای سنجش میزان پایایی از از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که برای پرسشنامه سبکهای تفکر 94/ 0 =a و هوش فرهنگی861/ 0 =a به دست آمد. داده ها پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین مولفههای سبکهای تفکر با کل ابعاد هوش فرهنگی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این، سبکهای تفکر قضایی، سلسله مراتبی، کلی نگر و آزاد اندیش نیز میتواند به طور مثبت و معنی داری، عامل فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری را پیش بینی کند.
ملخص الجهاز:
"هوش فرهنگی به افراد اجازه میدهد تاتشخیص دهنـد دیگران چگونه فکر میکنند وچگونه به الگوهای رفتـاری پاسـخ مـی دهنـد، درنتیجـه موانـع ارتباطی بین فرهنگی راکاهش داده ، به افراد قدرت مدیریت تنوع فرهنگی رامیدهد(هادی زاده مقدم وحسینی، ١٣٨٧) هوش فرهنگی یک قابلیت فردیبرای عملکرد بهتر(آنگ و همکـاران ، ٢٠٠٧)و عامل مهم برای مدیریت و رهبریمؤثر درزمینه هاو مؤقعیـت هـای متنـوع فرهنگـی است (آلون و هیگینس ١، ٢٠٠٥؛ انگ و اینپن ، ٢٠٠٨؛ دینگ و گیبسون ٢٠٠٩،٢).
مرکز هوش فرهنگی ٣،یک الگوی چهار بعدی برای سنجش هوش فرهنگـی معرفـی کـرده که مهم ترین چارچوب مفهومی هوش فرهنگی نیز محسوب میشود، که درایـن تحقیـق ازآن استفاده شده است وابعاد این مقیاس شامل : هوش فرهنگی فراشناختی ٤:تفکردربارة تفکریا دانش و شناخت ، شـناخت اسـت (ارلی و گیبسون ، ٢٠٠٢) در واقع بازتاب فراینـدهای ذهنـی بـرای درک دانـش فرهنگـی اسـت (آنگ و همکاران ، ٢٠٠٧؛ آنگ و وندین ٥، ٢٠٠٨؛ ارلی و موساکوفسکی ٦، ٢٠٠٤)و به طـورویـژه تـر بـه آگاهی هایفرهنگی در تعاملات بین فرهنگیاشاره دارد(آنگ و وندین ، ٢٠٠٨)، آگاهی از خود و دیگران با استفاده از بررسی آگاهانه مفروضات فرهنگـی وتفکـرو تأمـل در برخـورد درون فرهنگی برای افزایش هوش فرهنگی افراد رابیان میکند(لیورمور٧، ٢٠١٠).
در پژوهشی که آنگ وهمکارانش (٢٠٠٧) برای اندازه گیری هوش فرهنگـی ومیـزان تـأثیر آن بـر سازگاری، تصمیم گیری، انطباق فرهنگی وعملکرد وظیفه ای انجام داده اند؛ نتایج نشـان داد کـه ابعاد هوش فرهنگی باهرکدام از این متغیرها ارتباط دارد ودرواقع هوش فرهنگی بـه عنـوان عامل پیش بینی کنندة این متغیرها معرفی شده است .
Academy of Management Executive, 18 (1): 151–170 Van Dyne, Lin - Ang, Soon, (2005), "Cultural Intelligence: An Essential Capability for Individuals in Contemporary Organizations", Global Edge."