خلاصة:
در كشورهاي توسعه يافته به استقرار نظارت الكترونيك به عنوان يكي از مهم ترين پيش نيازهاي استقرار بورس الكترونيك توجه شده است؛ زيرا توسعه بازار بدون توسعه نظارت، باعث كاهش كارايي آن و در نتيجه كاهش اعتماد سهامداران به بازار و عدم جذابيت آن براي سرمايهگذاران داخلي و بينالمللي خواهد شد. هدف اين پژوهش تحليل اثرات كيفيت خريد الكترونيكي سهام بر تصميمگيري سرمايهگذاران حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است. كيفيت خريد الكترونيكي سهام با ابعاد امنيت، طراحي وب سايت، خدمات مشتري و تجربه به عنوان متغير مستقل و تصميمگيري سرمايهگذاران نيز به عنوان متغير وابسته انتخاب شدهاند. جهت سنجش متغير مستقل از پرسشنامه استاندارد 17 شاخصه استفاده شده است. جامعه آماري اين پژوهش سرمايهگذاران حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است كه از اين جامعه آماري نامحدود تعداد 346 نفر به عنوان نمونه مورد بررسي قرار گرفتند. فرضيات با استفاده از مدل معادلات ساختاري سنجيده شدند. نتايج به دست آمده نشان دادند از ميان ابعاد خريد الكترونيكي سهام بعد امنيت با ضريب 72/0 در رتبه اول قرار گرفته و بالاترين ميزان رابطه را با تصميمگيري سرمايهگذاران بورس اوراق بهادار تهران داشته است. خدمات مشتري با ضريب 64/0 در رتبه دوم، طراحي وب سايت با ضريب 51/0 در رتبه سوم و نهايتاً تجربه ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﺮوﻳﺲ با ضريب 31/0 در رتبه آخر (چهارم) قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
"کلید واژگان : کیفیت خرید الکترونیکی سهام ، تصمیم گیری سرمایه گذاران ، بورس اوراق بهادار تهران ، مدل معادلات ساختاری مقدمه امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، محـور توسعه اقتـصادی، اجتمـاعی و فرهنگـی کشورهای مختلف قرار گرفته است (عبادی و افتخاری، ١٣٨٦).
میزان اهمیت موضوع مورد بحث این پژوهش در بازارهای مالی و همچنین میزان تأثیری که این موضوع در پیشبرد بازارهای مالی و در این راستا پیشبرد اقتصادی کشور دارد موجب شده است که پژوهش های زیادی به صورت مجزای از یکدیگر؛ مبادلات الکترونیکی سهام و بحث سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار را مورد مطالعه قرار داده اند که از آن جمله میتوان به پژوهش های (بتوخته ، ١٣٨٤؛ پیری و ایمانیبرندق ، ١٣٨٧؛ جعفرپور و فتحی، ١٣٨٥؛ شهرآبادی و سلیمی، ١٣٨٥؛ فضلی و منصوری، ١٣٨٦؛ ماتوشیجیایتو و شهرآبادی، ١٣٨٥؛ ماتیوماشن و شهرآبادی، ١٣٨٥؛ منصور، ١٣٨٧؛ میرابی، فلاح شمس ، کوشان و سعیدی، ١٣٩١) در داخل کشور و پژوهش های (بسیمبندر و همکاران ١، ٢٠٠٩؛ بسیمبندر و ونکاتارامن ٢، ٢٠٠٤؛ فتحی و همکاران ٣، ٢٠١١؛ فروند و همکاران ٤، ١٩٩٧؛ پاگانو، ١٩٩٧ و هیرسچ ٥، ١٩٨٥) در خارج از کشور اشاره کرد؛ اما پژوهشی که بتواند ابعاد کیفیت خرید الکترونیکی که در این پژوهش مطرح شده را در نظر بگیرد به چشم نمیخورد.
ارائۀ الگوی مفهومی پژوهش با توجه به مطالعات انجام گرفته و آنچه پژوهشگران در بورس اوراق بهادار در ایران مطالعه کرده اند و در مقایسه با آنچه به عنوان ادبیات پژوهش وجود دارد ابعاد کیفیت خرید الکترونیکی سهام با چهار بعد به صورت زیر ارائه میگردد که طبق نمودار (١) نشان داده شده است ."