خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر توصیف و تعیین رابطة بین رضایت مندی با وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان باشگاه - های بدنسازی زنجان بود. جامعة آماری پژوهش کلیة مشتریان باشگاه های بدنسازی شهرستان زنجان ، با دست کم یک سال سابقة فعالیت ورزشی ، بودند. بدین منظور ٢٨٠ مشتری از باشگاه های بدنسازی به صورت تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات لازم در زمینة ویژگی های فردی از طریق چک لیست و پرسشنامة تمایل رضایت مندی (چن ، ٢٠٠٨) و ٠٨٤=α، پرسشنامة وفاداری (لیم ، ٢٠٠٦) و ٠٩٢=α، پرسشنامة تبلیغات دهان به دهان (کیم ، ٢٠٠٨) و ٠٨٩=α، جمع آوری شد. روش تحقیق همبستگی بود و از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تحلیل داده ها استفاده شد. به طور کلی یافته های پژوهش نشان داد که ارتباط متوسطی (٠٥٥٠=r) بین مولفه های رضایت مندی با وفاداری مشتریان باشگاه های بدنسازی زنجان وجود دارد. همچنین ارتباط متوسطی (٠٤٦٢=r) بین رضایت مندی با تبلیغات دهان به دهان مشتریان باشگاه های بدنسازی زنجان به دست آمد. نتایج نشان داد که رضایت مندی می تواند بر وفاداری مشتریان و تبلیغات دهان به دهان مشتریان باشگاه های بدنسازی زنجان اثر داشته باشد و رضایت مندی پیش بین مناسبی برای وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان باشگاه های بدنسازی زنجان است .
The aim of this study was to describe and determine the relationship between satisfaction and customer loyalty and word of mouth advertising in Zanjan bodybuilding clubs. The population of this study included all customers of bodybuilding clubs in Zanjan city who had at least one year of physical activities in these clubs. 280 customers were randomly selected from bodybuilding clubs and data of personal characteristics were collected by a checklist, Chen Satisfaction Questionnaire (2008) (α=0.84), Lim Loyalty Questionnaire (2006) (α= 0.92) and Kim Word of Mouth Advertising Questionnaire (2008) (α=0.89). Research method was correlation and Pearson correlation coefficient and linear regression were used to analyze data. Generally, findings revealed a moderate relationship between components of satisfaction and customer loyalty in Zanjan bodybuilding clubs (r=0.550). There was a moderate relationship between satisfaction and word of mouth advertising in Zanjan bodybuilding clubs (r=0.462). The results showed that satisfaction could affect customer loyalty and word of mouth advertising in Zanjan bodybuilding clubs. Results also revealed that satisfaction was a proper predictor of loyalty and word of mouth advertising in Zanjan bodybuilding clubs.
ملخص الجهاز:
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران چکیده هدف از پژوهش حاضر توصیف و تعیین رابطة بین رضایت مندی با وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان باشگاه - های بدنسازی زنجان بود.
نتایج تحقیق حاضر به خوبی و کاملا عملیاتی بیانگر آن است که مدیران و مالکان بر روی مؤلفه های رضایت مندی بیش از پیش تمرکز و تأکید کنند و اهمیت بیشتری قائل شوند تا این امر موجب وفاداری مشتریان و تبلیغات دهان به دهان از سوی مشتریان شود و همین مسئله بازگشت مجدد آنها را موجب شود، و در نهایت سودآوری مالی باشگاه های بدنسازی را تضمین کند.
همان طورکه در جدول ١ نشان داده شده است ، بین رضایت مندی و تبلیغات دهان به دهان مشتریان نیز رابطه ای مستقیم با شدتی متوسط و مقدار ٣٩ درصد وجود دارد.
به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد که رضایت مندی با دو متغیر وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان باشگاه های بدنسازی زنجان ارتباط معناداری دارد.
با توجه به اینکه رضایت مندی پیش بین معناداری برای هر دو متغیر وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان است ، پیشنهاد می شود مدیران باشگاه ها به منظور افزایش سود مالی خود به رضایت مندی مشتریان خود بیش از پیش توجه نشان دهند.
A (2013), "The Impact of Customer Satisfaction on Word-of-Mouth: Conventional Banks of Malaysia Investigated", International Journal of Information Technology & Computer Science, Vol 10, (3): 14-23.