خلاصة:
زمینه و هدف: خودکارآمدپنداری تحت تاثیر برخی عوامل فردی، خانوادگی، و اجتماعی شکل میگیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل پیشبینی خودکارآمدپنداری تحصیلی بر اساس ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی گری ویژگی های شخصیتی دانش آموزان بود.
روش: روش پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی - همبستگی بود که از مدل تحلیل مسیر استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه اول دوره دوم متوسطه شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 94-1393 بود و نمونه شامل 284 دانش آموز که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (2002)، پرسش نامه شخصیتی هگزاکو (2004) و پرسش نامه خودکارآمدپنداری تحصیلی (مورگان و جینکز، 1999) بود.
یافته ها: نتایج نشان داد مدل با داده های پژوهش، برازش مناسبی دارد. برونگرایی (001/0P<، 18/0=β)، وظیفه شناسی (001/0P<، 31/0=β) و باز بودن به تجربه (001/0P<، 35/0=β) در افزایش خودکارآمدپنداری تحصیلی فرزندان موثر بود. ضریب مسیر استاندارد بین جهت گیری گفتوشنود با صداقت ـ تواضع (19/0= β و 011/0= p)، برون گرایی (17/0= β و 02/0= p)، وظیفه شناسی (26/0= β و 009/0= p) و خودکارآمدپنداری تحصیلی (14/0= β و 019/0= p) مثبت و معنادار به دست آمد. همچنین، ضریب مسیر استاندارد بین جهت گیری هم نوایی و صداقت ـ تواضع (14/0= β و 025/0= p) معنادار شد.
نتیجه گیری: ایجاد ارتباط های موثر با فرزندان، تشویق فرزندان به ابراز نظر، پذیرش اشتباهات و لغزش های احتمالی فرزندان، نظرخواهی در تصمیم گیری های خانوادگی، و به رسمیت شناختن آزادی های معقول فرزندان برخی از اقدامات موثری است که منجر به بهبود خودکارآمدپنداری تحصیلی فرزندان میشود.
Background and Purpose: Self-efficacy is informed under the influence by some of individual، familial and social factors. The purpose of this study was presenting the prediction model of academic self-efficacy based on dimensions of family communication patterns with the mediate role of personality traits of students.
Method: The present study was a correlation method that was used path analysis model. The statistical population was consisted of all of first grade high school students of Mahmood Abad city that 284 samples were selected based on cluster sampling. Research tools included the revised family communication patterns inventory (2002)، HEXACO personality inventory (2004) and academic self-efficacy questionnaire (1999). Path analysis was used for data analysis.
Results: The results showed that the model had a goodness of fitness with data of research. Extraversion (β=0.18، P<0.001)، conscientiousness (β=0.31، P<0.001) and openness (β=0.35، P<0.001) to experience were effective on children's academic self-efficacy. Standardized path coefficient was positive and meaningful between orientation of dialogue and honesty – humility (β=0.19، P<0.011)، extraversion (β=0.17، P<0.02)، conscientiousness (β=0.26، P<0.009) and academic self-efficacy (β=0.14، P<0.019). Also، standardized path coefficient was positive between orientation of conformity and honesty- humility (β=0.14، P<0.025).
Conclusion: Some of effective operations that will improve the children's academic self-efficacy are creation of effective communication with children، encouragement of children to express an opinion، the acceptance of probable mistakes and lapses of children، use of them in decision-makings of family and recognition of their reasonable freedoms.