خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش تدریس مبتنی بر «فعالیت و تمرین»بر عمکرد تحصیلی دانشجویان در درس آمار است که از نوع پژوهشهای شبهتجربی است. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان دختر دورة کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان در نیمسال اول سال تحصیلی 94- 93 است؛ روش نمونهگیری نیزتصادفی است.دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس بررسی شدهاند. برای انجام پژوهش، تعداد 30 نفر از دانشجویان دختر دورة کارشناسی رشتة علوم تربیتی به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفری تقسیم شدهاند. آزمودنیها در گروه اول با روش سخنرانی و در گروه دوم با روش فعال آموزش دیدهاند. برای گردآوری اطلاعات و اندازهگیری سطح یادگیری دانشجویان در درس آمار، نخست از هر دو گروه پیشآزمون و در پایان آموزش از آنان پسآزمون گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میانگین نمرات گروهها تفاوت معنیداری هست. درواقع با توجه به اینکه میانگین گروه دوم از گروه اول بیشتر است، آموزش بهروش فعال بر عملکرد تحصیلی دانشجویان در درس آمار تاثیر مثبت داشته و توانسته است عملکرد تحصیلی آنان را افزایش دهد و باعث بهبود یادگیری آنان شود (P=0/001). بنابراین پیشنهاد میشود در کلاسهای درس آمار در دانشگاهها از روش فعالیت و تمرین برای آموزش مباحث آماری استفاده شود؛ زیرا استفاده از این روش باعث حفظ مطالب درس آمار در ذهن دانشجویان و تثبیت یادگیری در فراگیران میشود.
ملخص الجهاز:
"بنابراین با توجه به اهمیت و ضرورت مسئله، هدف اصلی این مقاله تعیین میزان تأثیر روش تدریس فعال در افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان درس آمار است که البته بر تحقیقات مبتنی بر فعالیت و تمرین متمرکز است؛ چون فعالیتهای تحقیقی به دانشجویان فرصت همکاری گروهی را میدهد تا ایدههای خویش را بیان کنند، سؤال بپرسند و درک خود را از مطلب افزایش دهند و به درک عمیقتری از مفاهیم درسی آمار برسند (روزت، 2008 سای و براش 1 ، 2004).
وی دربارۀ هزینههای ایجاد تغییر میگوید: «هزینههای شخصی برای ارائة یک نوآوری و تغییر روش تدریس از روش سنتی بهروش فعال یعنی استفاده از آمار کاربردی، احتمالا شامل تغییر در فلسفة - Roseth- Saye & Bruch - Thompson - Autin, Bateiha, Marchiond - practical statistics - Zahn آموزش، یعنی تغییر از آموزش سلطهگرا 1 به سوی آموزش مشارکتی 2 است؛ زیرا در تدریس بهروش فعال، احتمال اینکه استاد در حین تدریس خود پاسخ بعضی سؤالات را نداند، وجود خواهد داشت.
بر این اساس، «ساووی» توصیه میکند: «در آموزش آمار شایسته است تواناییهایی چون تفکر کمی 6 ، توانایی تجزیه و تحلیل 7 ، تمرین عملی 8 و فعالیت در کلاس درس، از طریق تأکید بیشتر بر روشهای تدریس فعال، در دانشجویان - Zeis & etal - Potthast - Sogutas- Emch & Johnson - Gal & Garfield - Sowey - quantitiive thinking - analysis - practice افزایش یابد."