خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد خواندن بر اساس اندوزش کوتاهمدت (حلقه واجشناختی و لوح دیداری فضایی) و اجرایی مرکزی حافظه فعال منطبق بر مدل بدلی در کودکان 8 و 11 ساله بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 43304 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم و پنجم مدارس ابتدایی شهر تبریز بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از میان آنها 352 (182 نفر پایه دوم و 170 نفر پایه پنجم) نفر انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری، تکلیف فراخنای مستقیم اعداد، تکلیف کیمکاراد، تکلیف فراخنای شمارش و آزمون محققساخته خواندن بود. برای بررسی توان پیشیبنی و تبیین واریانس عملکرد خواندن از طریق متغیرهای پیشبین پژوهش از تحلیل رگرسیون چندمتغیره گام بهگام استفاده شد. نتایج نشان داد از میان مؤلفههای حافظه فعال، در کودکان 8 ساله، حلقه واجشناختی (00/0=P) و در کودکان 11 ساله، اجرایی مرکزی (00/0=P) سهم بیشتری در پیشبینی عملکرد خواندن داشتند. بر اساس نتایج میتوان گفت توجه به کارکردهای حافظه فعال به عنوان مهمترین ابزار تسهیل یادگیری در بهبود عملکرد خواندن تاثیر بسزایی خواهد داشت.
ملخص الجهاز:
Keywords: phonological loop, visuospatial sketchpad, short term storage, central executive, working memory, reading performance مقدمه خواندن فرآیندی تعاملی است که به توانایی درک و استفاده از صورتهای مختلف نوشتاری اشاره دارد.
بنابراین در این پژوهش سعی شده نقش اندوزش کوتاهمدت و اجرایی مرکزی حافظه فعال در عملکرد خواندن کودکان 8 و 11 ساله بررسی گردد و به این سوال پاسخ داده شود که کدامیک از مؤلفههای حافظه فعال توان بیشتری در پیشبینی عملکرد خواندن در این دو گروه سنی را داراست؟ روش جامعه آماری 43304 نفر شامل دانشآموزان پایه دوم و پنجم مدارس ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 94- 93 بود.
نتایج تحلیل رگرسیون گام بهگام مؤلفههای اندوزش کوتاهمدت و اجرایی مرکزی حافظه فعال در پیشبینی عملکرد خواندن پایه دوم Table 3 Stepwise regression analysis Results of working memory components in predicting second grades reading performance مدل Model متغیر Variable میانگین مجذورات Mean of Squares درجه آزادی df تفاوت میانگینها F سطح معناداری Sig ضریب تاثیر B ضریب استاندارد Beta مجذور همبستگی R2 خطای استاندارد SE تغییرات همبستگی ∆R2 1 حلقه واجی Phonological.
نتایج تحلیل رگرسیون گام بهگام مؤلفههای اندوزش کوتاهمدت و اجرایی مرکزی حافظه فعال در پیشبینی عملکرد خواندن پایه پنجم Table 4 Stepwise regression analysis Results of working memory components in predicting fifth grades reading performance مدل Model متغیر Variable میانگین مجذورات Mean of Squares درجه آزادی df تفاوت میانگینها F سطح معناداری Sig ضریب تاثیر B ضریب استاندارد Beta مجذور همبستگی R2 خطای استاندارد SE تغییرات همبستگی ∆R2 1 اجرای مرکزی Central Executive رگرسیون Regression 1352.