خلاصة:
هدف پژوهش حاضر آزمون نقش میانجیگری اهمالکاری تحصیلی در رابطهی بین امیدواری با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان بود. شرکتکنندگان پژوهش 150 دانشآموز پسر پایه هشتم متوسطه اول بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راثبلوم، پرسشنامه امیدواری اشنایدر و معدل دانشآموزان بود. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روشهای مدل معادلات ساختاری و بوت استرپ انجام گرفت. یافتهها نشان داد که امیدواری و پیشرفت تحصیلی به ترتیب پیشایند و پیامد اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان هستند. همچنین، یافتهها نشان داد که اهمالکاری تحصیلی میانجیگر معنیدار رابطه امیدواری به پیشرفت تحصیلی است. یافتههای این پژوهش میتواند برای مشاوران مدارس، روانشناسان تربیتی و معلمین در کاهش مشکلات اهمالکاری و مشکلات تحصیلی دانشآموزان کمککننده باشد.
ملخص الجهاز:
همچنین اشنایدر، شوری، چیونز، پولورز، آدامز و ویکوندز<FootNote No="212" Text=" Snyder, Shorey, Cheavens, Pulvers, Adams &amp;amp; Wiklund"/> (2002 ) یک مطالعهی طولی 6 ساله به بررسی رابطه بین امید و موفقیت تحصیلی دانشجویان سال اول پرداختند نتایج این پژوهش نشان داد که سطوح بالای امید، پیشبینی کننده معتبر عملکرد تحصیلی بالا در طول دوران دانشگاه و میانگین کلی نمرهها، فارغالتحصیلی سریعتر از دانشگاه و ترک تحصیل پایین به دلیل نمرههای پایین است.
ابزار اندازهگیری الف) پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راثبلوم<FootNote No="214" Text=" Solomon &amp;amp; Rathblum academic procrastination scale"/> (1984): این مقیاس توسط سولومون و راثبلوم در سال 1984 ساخته شد و دارای 27 گویه است که پنج مؤلفه را موردبررسی قرار میدهد.
جدول 1: یافته ها و ارتباط توصیفی ضرایب متغیرهای مورد مطالعه Table 1 Descriptive statistics and correlation coefficients of study variables متغیرها Variables میانگین انحراف معیار SD 1 2 3 4 5 6 7 1 اهمالکاری تحصیلی Academic Procrastination 65/58 15/62 1 2 آماده شدن برای امتحانات Preparing for exams 15/46 4/45 0/69** 1 3 آماده کردن تکالیف Preparing tasks 19/85 6/26 0/85/** 0/47** 1 4 امیدواری Hopefulness 38/64 4/36 -0/36** -0/3** -0/36** 1 5 تفکر عاملی Agency thinking 13/43 1/12 -0/37** -0/34** -0/37** 0/71** 1 6 تفکر راهبردی Pathways thinking 13/73 1/85 -0/39** -0/27** -0/4** 0/7** 0/42** 1 7 پیشرفت تحصیلی Academic achievement 16/71 1/94 -0/28** -0/32** -0/24** 0/22** 0/17** 0/29** 1 * همبستگی در سطح 0/05 معنیدار است.