خلاصة:
هدف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺷﯿﻮه ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﺬﻫﺒﯽ و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت ﺑﺮ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن در ﻣﺪارس ﻣﻘﻄﻊ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻧﺎحیه 2 ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﻫﺪان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 300 ﻧﻔﺮ ازداﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﺳﻮم ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﻫﺪان اﺳﺖ. ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ازﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺷﯿﻮه ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﺬﻫﺒﯽ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻇﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎﻧﯽ ﻓﯿﻠﯿﭙﺲ ﺳﻨﺠﯿﺪه ﺷﺪ. اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﺷﻬﺎی ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم ﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻣﺬﻫﺒﯽ، ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻓﻌﺎل، ارزﯾﺎﺑﯽ ﻫﺎی ﺧﯿﺮﺧﻮاﻫﺎﻧﻪ و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﺬﻫﺒﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﮑﻮس و ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻧﺸﺎن داد که ﺑﯿﻦ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﺎ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻣﻨﻔﻌﻞ و اﺣﺴﺎﺳﺎت ﻣﻨﻔﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺧﺪا راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. ﻋﻼو ﺑﺮاﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺜﺒﺖ، ﻣﻬﺎر ﭘﺬﯾﺮی، اﺑﺮاز اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﻧﯿﺎزﻫﺎ، ﻗﺎﻃﻌﯿﺖ، ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ﻃﻠﺒﯽ و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت راﺑﻄﻪ ﻣﻌﮑﻮس و ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﻘﺎﺑﻠ ﻣﺬﻫﺒﯽ و ﺗﻨﻄﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت در ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ در ﮔﺎم اول ارزﯾﺎﺑﯽ ﺧﯿﺮﺧﻮاﻫﺎﻧﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ را از اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن داﺷﺘﻪ اﺳﺖ؛ و در ﮔﺎﻣﻬﺎی ﺑﻌﺪی اﺣﺴﺎس ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻓﻌﺎل، ﻣﻬﺎرﭘﺬﯾﺮی، ﻗﺎﻃﻌﯿﺖ اﺣﺴﺎﺳﺎت ﻣﻨﻔﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺪا وارد اﻟﮕﻮی ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﺎﻻﺧﺮه در ﮔﺎم آﺧﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺜﺒﺖ وارد ﻋﻤﻞ ﺷﺪه و اﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ ﺑﺎ ﻫﻢ در ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﻣﻮﺛﺮ ﺑﻮده اﻧﺪ.
ملخص الجهاز:
"اضطراب امتحانی نیز در صورت عدم کنترل بـا شـیوه هـای مقابلـه ایـی و مکانیزمهای مناسب نه تنها باعث شکست در امتحان و آزمون ، بلکه باعث بروز اخـتلالات روانـی در دانـش آمـوزان و در نتیجـه اختلال در عملکرد فردی و اجتماعی این قشر از نوجوانان می شود با توجـه بـه اینکـه اضـطراب در میـان دانـش آمـوزان علـی الخصوص دانش آموزان دختر به جهت احساسات عاطفی بیشتری که در میـان آنـان بـه لحـاظ غریـزی وجـود دارد و تـرس از امتحان به استرسهای درونی انان می افزاید و این خود باعث کاهش سلامت آنان خواهد شد و به مرور زمان در روابط اجتمـاعی آنان نیز تاثیر خواهد گذاشت (ابوالقاسمی،١٣٨٧) کاپا آیدین ٦ (٢٠٠٩) در پزوهشی به بررسی این موضوع که تا چه میزان هیجانهای دانش اموزان دبیرستان از طریق تنظیم 2-Fountolakis - 3- Mennin 4- Himberg 5- Rotenberg Krozz-1 2--Kapaaidin 21 هیجانی پیش بینی می شود، پرداختند نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجانی به طور معنا داری اضطراب امتحانی را پیش بینی کرده و نتایج حاکی از آن است که تنظیم هیجانی رابطه مثبت معناداری با اضطراب امتحانی دارد.
M. A student of general psychology, Islamic Azad University, Branch of Zahedan, Zahedan, Iran Abstract The aim of this study is to investigate the impact of religious coping and emotional regulation on test anxiety in middle schools of District 2 of the city of Zahedan."