خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان پسر دارای والدین پرخاشگر و عادی مقطع راهنمایی ناحیه ﯾﮏ ﺷﻬﺮ ﺧﺮم آﺑﺎد در ﺳﺎل 1395 ﺑﻮد.
روش ﭘﮋوﻫﺶ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﭘﺲ روﯾﺪادی (ﻋﻠﯽ-ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ای) ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﻣﻘﻄﻊ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن (ﻧﺎﺣﯿﻪ 2) ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺧﺮم آﺑﺎد ﮐﻪ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 95-94 ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺑﻮده و ﺗﻌﺪاد آﻧﻬﺎ ﻃﺒﻖ ﺳﺎﻟﻨﺎمه آﻣﺎری 200 ﻧﻔﺮ ﺑﻮد. از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ در دﺳﺘﺮس ﺑﻮد ﻟﺬا از روش ﺳﺮﺷﻤﺎری اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ؛ و ﮐﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻧﺘﺨﺎب ﻣﯽ ﺷﻮد. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﭼﮏ ﻟﯿﺴﺖ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎی اﺧﺘﻼﻻت رواﻧﯽ دراﮔﻮﺗﯿﺲ و ﻫﻤﮑﺎراﻧﺶ (1973) ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﺎت از آزﻣﻮن ﯾﻮ ﻣﻦ وﯾﺘﻨﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ اﺧﺘﻼﻻت رﻓﺘﺎری در ﺑﯿﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ دارای واﻟﺪﯾﻦ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ دارای واﻟﺪﯾﻦ ﻋﺎدی اﺳﺖ.
همه گیری ﺷﻨﺎﺳﯽ اﺧﺘﻼﻻت رﻓﺘﺎری- ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ اﻫﻤﯿﺖ زﯾﺮﺑﻨﺎﯾﯽ، در آﺗﯿﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ از اﻫﻤﯿﺖ وﯾﮋه ای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ؛ ﺧﺎﺻﻪ آن ﮐﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ﻻزم در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﮐﻢ ﺗﺮ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه و ﺑﯿﺶ ﺗﺮ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ ﻣﺘﻮﺟﻪ اﺧﺘﻼﻻت ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺷﻨﺎﺧﺖ دﻗﯿﻖ و ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺸﮑﻼت رﻓﺘﺎری ﮐﻮدﮐﺎن، ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮔﺎم در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی و درﻣﺎن آﻧﺎن اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
"نیربهای ٢ (٢٠١٥) در تحقیقی به مقایسه اختلالات رفتاری در بین فرزندان با والدین مستبد و عادی پرداخت ؛ نتایج تحقیق نشان داد که شکایات جسمانی، وسواس و اجبار، حساسیت در روابط متقابل ، افسردگی، اضطراب ، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان پریشی در بین فرزندان با والدین مستبد بیشتر است .
1 Karnosky 2 Nyrbhay 39 استاهل ١ (٢٠١٤) در نتایج تحقیقات خود بیان می کند که در خانواده های پرتعارض یک یا هرد والد علایمی از شخصیت های پرخاشگری را دارند و این ویژگی شخصیتی در والدین سبب شکایات جسمانی، وسواس و اجبار، حساسیت در روابط متقابل ، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان پریشی در بین فرزندان می شود.
امریند٥ ((٢٠١١ طی مطالعات خود در مـورد ابعـاد رفتـاری والـدین و تـأثیر آن بـر کودکان به این نتیجه رسید که والدین مستبد دارای فرزندانی هستند کـه از نظـر شکایات جسمانی، افسردگی، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان پریشی در سطح متوسط قرار دارند، ولی تا حـدود زیـادی گوشـه گیـر و نـسبت بـه دیگـران بی اعتنا هستند ٥- خصوصیات روش پژوهش روش پژوهش عبارت است از یک فرآیند نظام مند برای یافتن پاسخ یا راه حل یک مسأله و به بیانی دیگر روش پژوهش مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان ) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (خاکی، ١٣٨٦)."