خلاصة:
با توجه به معضلات مربوط به محیط زیست نظیر گرم شدن زمین و آلودگیهای زیست محیطی، یکی از مهمترین مقوله هایی که در بازاریابی عصر حاضر به سازمانها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار کمک میکند، تاکید ویژه بر بازاریابی سبز است . بازاریابی سبز، امروزه یکی از مهمترین متغیرهای ایجاد تصویر از شرکت در ذهن مصرف کنندگانی است که دوست دار محیط زیست هستند و باعث میشود که شرکت از سهم بازار بیشتری برخوردار شده ، در مقایسه با رقبا، رقابت پذیری بیشتری داشته باشد، مشتریان از این شرکت رضایت بیشتری خواهند داشت که منجر به اعتماد مشتریان به شرکت و در نهایت وفاداری آنها خواهد شد. از این رو هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر صنعت بانکداری است . تحقیق حاضر به شیوه کتابخانه ای و میدانی به انجام رسیده است . به منظور جمع آوری داده ها،پرسش نامه میان مدیران و معاونان شعب بانک تجارت توزیع گردید،نتایج حاصل از مطالعه مقالات متعدد نشان می دهد که بازاریابی سبز و ابعاد آن تاثیر قابل توجهی بر بانکداری داشته است . همچنین بازاریابی سبز در بازار بانک از طریق مشارکت به سمت توسعه پایدار و تشکیل یک تصویر زیست محیطی مناسب که خواسته های زیست محیطی و نیازهای سبز مشتری را برآورده میکند، ظهور یافته است .
ملخص الجهاز:
بازاريابي سبز، امروزه يکي از مهمترين متغيرهاي ايجاد تصوير از شرکت در ذهن مصرف کنندگاني است که دوست دار محيط زيست هستند و باعث ميشود که شرکت از سهم بازار بيشتري برخوردار شده ، در مقايسه با رقبا، رقابت پذيري بيشتري داشته باشد، مشتريان از اين شرکت رضايت بيشتري خواهند داشت که منجر به اعتماد مشتريان به شرکت و در نهايت وفاداري آنها خواهد شد.
انجمن بازاريابي آمريکا، بازاريابي سبز را به عنوان مطالعه جنبه هاي مثبت ومنفي بازاريابي بر آلودگي و کاهش منابع انرژي و ساير منابع تعريف نموده است و سونثونس ماي ١ (٢٠٠٧) از آن به عنوان فعاليت هاي شرکت - هايي ياد ميکند که نسبت به محيط زيست يا مسائل سبز نگران هستند و اين نگراني را با ارائه کالاها و خدمات زيست محيطي براي برآوردن رضايت مصرف کنندگان و جامعه ابراز ميکنند.
سياست هاي کلي بازاريابي سبز و پيروي سازمان ها از اين اصل منجر به افزايش تمايل مصرف کنندگان به خريد محصولاتي شده است که ايمن و پاک بوده و هيچ گونه مغايرتي با حفظ سلامت محيط زيست نداشته باشد (اکبري و همکاران ، ١٣٩٤).
اطلاعات به دست آمده به وسيله نرم افزارspss وAmosو از طريق آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و يافته هاي اين پژوهش بيانگر آن است که رابطه مثبت و معنا داري بين بانکداري سبز و توسعه پايدار از ديد کارکنان و مشتريان بانک صادرات وجود دارد.