خلاصة:
چگونگی مدیریت منابع انسانی سازمان ، با توجه به ویژگی های متفاوت نیروی انسانی و نقشی که در پیاده سازی استراتژی های تدوین شده ایفا می کنند، بسیار حائز اهمیت می باشد. در این مقاله با بهره گیری از مدل اقتصادی نوردهاگ و در نظرگرفتن استراتژی کاهش هزینه در سازمان ، به کمک مطالعه میدانی انجام گرفته شده ، به تفکیک ویژگی های مشاغل و دسته بندی آنها به کمک دو مولفه «نوع تخصص » و «سنجش پذیری» پرداخته شده است . جهت مطالعه میدانی از سه سازمان که در حوزه های فناوری اطلاعات (تکنولوژی محور)، معدن (دانش محور) و در نهایت یک سازمان خدماتی استفاده شده است . در مرحله نخست به کمک چک لیست در هر یک از سازمان ها، مشاغل سازمانی که بیشترین هماهنگی را با مدل فوق داشتند تعیین و به کمک دو مولفه مورد بحث در چهار بخش دسته بندی گردیدند. در مرحله دوم با توجه به تفکیک مشاغل ، تعداد ١٠٠ پرسشنامه میان مدیران در سطوح مختلف سازمانی توزیع و در نهایت ٩٠ پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری گردید. در این مقاله پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر موارد مطرح شده در مدل نوردهاگ ، الگویی جهت تطبیق انواع کارکردهای مدیریت منابع انسانی اعم از برنامه ریزی نیروی انسانی، استخدام ، آموزش ، کنترل و پاداش کارکنان با توجه به جایگاه و ارزش هریک از مشاغل در سازمان ها ارائه شده است .
ملخص الجهاز:
در اين مقاله پس از جمع آوري و تجزيه و تحليل داده ها علاوه بر موارد مطرح شده در مدل نوردهاگ ، الگويي جهت تطبيق انواع کارکردهاي مديريت منابع انساني اعم از برنامه ريزي نيروي انساني، استخدام ، آموزش ، کنترل و پاداش کارکنان با توجه به جايگاه و ارزش هريک از مشاغل در سازمان ها ارائه شده است .
. (Braveman,1974; Coase, 1937; Williamson, 1985; Blau & Scott, 1963) در اين مقاله سعي شده تا به کمک بررسي ويژگي هاي مشاغل مختلف سازمان و باتوجه به ارزش هاي متفاوتي که هر يک از بخش ها براي سازمان به همراه خواهند داشت ، الگويي مناسب جهت تلفيق کارکردهاي مختلف مديريت منابع انساني اعم از برنامه ريزي نيروي انساني، استخدام ، کنترل ، آموزش و پاداش با هر يک از اين ويژگي ها پيشنهاد گردد ،تا به کمک آن از مصرف بيهوده امکانات و سرمايه هاي سازمان جلوگيري گردد.
مشاغ ميزان سنجش پذيري عملکرد کارکنان ل سازماني کم زياد تيم رابطه اي Relation ) (team IV بازار تعهدي Obligative ) (marketIII تيم اوليه Primitive ) (team II بازار عمومي (Spot market) I نمودار (١) بخش هاي مختلف سازمان (٢٠٠٤ ,Nordhaug) ٢-١-١ بخش (١) بازار عمومي ٩(آني): به آن دسته از مشاغلي اشاره داردکه تخصص مورد نياز براي انجام آن ها عمومي بوده و به راحتي عملکرد آن را مي توان اندازه گيري نمود.